Monsterproces VW van start: aandeelhouders eisen 9,5 miljard euro
In de Duitse stad Braunschweig is de eerste grote Duitse rechtszaak tegen Volkswagen begonnen. Aandeelhouders zien zichzelf beschadigd door het dieselschandaal en willen schadevergoeding. Er ligt een claim van 9,5 miljard euro op tafel.
Delen per e-mail
Deze zaak kan mondiaal op grote mediale belangstelling rekenen omdat er inmiddels 1.645 individuele dagvaardingen aan dit modelproces ten grondslag liggen. Uiteindelijk gaat het om de vraag of Volkswagen haar aandeelhouders te laat heeft geïnformeerd over de manipulatie van de software.
Volkswagen kwam wereldwijd in opspraak nadat in september 2015 ontdekt werd dat het bedrijf de uitstoot van dieselauto's manipuleerde met sjoemelsoftware. Het deelstaatgerechtshof in Braunschweig behandelt de claim van belegger Deka Investment. De uitspraak zal ook gelden voor de claims van andere beleggers.
Deka Investment eist meer dan 200 miljoen euro om de waardevermindering van de aandelen na het schandaal te compenseren. Dit is nog maar het topje van de ijsberg: in totaal wordt er geprocedeerd voor een bedrag van ongeveer 9,5 miljard euro. Dit is het hoogste bedrag dat aandeelhouders ooit van een Duits concern geëist hebben.
Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/
Verder in het nieuws
-
video Citroën Ami keert terug als tweezits stadsauto
Citroën laat de Ami (bouwjaren 1961-1979) terugkeren als tweezits, elektrische stadsauto. Het betreft een conceptmodel en het is dus nog niet zeker of de auto op de markt komt. Ongetwijfeld wacht Citroën de reacties af op de autoshow van Genève, waar het model volgende maand zal debuteren. -
Elon Musk in de fout met ‘te vroeg verstuurde’ tweet
Elon Musk is opnieuw in verlegenheid gebracht door een bericht op Twitter. De topman van automaker Tesla zegt dat hij deze keer te snel was met het versturen van een bericht op het sociale medium. Daardoor stond een tijdlang een te rooskleurige prognose voor het aantal geproduceerde elektrische auto’s van het merk online. -
‘Ouderen klagen bij CBR over verlenging rijbewijs ’
Ouderen die bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) aankloppen voor een rijbewijsverlenging, krijgen te maken met een administratieve warboel. Dat stelt de belangenorganisatie voor senioren ANBO, die zegt veel klachten te ontvangen over de ‘trage procedures’. -
Audi roept 21.000 auto's terug wegens brandgevaar
Audi roept tienduizenden auto’s terug vanwege gevaar voor een mogelijk brandstoflek bij de motor. Door de lekkende brandstof kan er brand ontstaan. -
Aan deze vijf automobilistenstreken ergeren truckers zich het meest
Automobilisten zien vrachtwagenchauffeurs meestal als slome en irritante medeweggebruikers, maar truckers hebben ook zo hun ergernissen, zeker als het gaat om de bestuurders van personenauto's.
-
Nooit meer stilstaan voor het rode licht: in Amerika kan het al
Enkele Audi-modellen in de Verenigde Staten zijn voorzien van een nieuwe functie waarmee automobilisten in het instrumentarium zien wat de optimale rijsnelheid is, om stilstaan voor rode verkeerslichten te voorkomen. -
video Er waren 400.000 Lego-steentjes nodig om deze kampeerauto op ware grootte te bouwen
Twee Duitsers hebben uit 400.000 Lego-steentjes een VW T2 kampeerauto op ware grootte nagebouwd. Zelfs het interieur en hefdak zijn trouw aan het origineel. De 700 kilo wegende VW-bus is vanaf morgen te zien op een vakantiebeurs in München. -
Vier op de vijf jonge automobilisten rijdt weleens te hard
Meer dan vier op de vijf jonge automobilisten (18-24 jaar) rijdt weleens te hard. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Stichting TeamAlert. Meerijden met de rest van het verkeer en op tijd komen zijn de belangrijkste redenen om te hard te rijden.