Motorrijders boos over actie om motoren op polderwegen te weren: ‘Dat ze teveel lawaai maken is desinformatie’
Met haar actie om wegen af te sluiten voor teveel lawaai makende motorfietsen, heeft Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorfietsen (Nefom) zich de woede op de hals gehaald van Motorrijdersactiegroep MAG. ,,Voorman Tony Hardenberg vertelt onzin. Dat weet hij ook, want dat hebben we hem meermaals verteld’’, zegt woordvoerder Hugo Pinksterboer.
En die onzin is dan het aantal decibellen dat motorfietsen zouden maken. ,,Hij (Hardenberg, red.) verspreidt desinformatie. D Het klopt dat er motorfietsen zijn die 103 dB produceren, maar dat zijn uitzonderingen. En dat is gemeten bij stationair draaien, op 50 cm afstand van de uitlaat. Dat hebben wij niet gemeten, dat is gedaan door de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW. Rijdende motorfietsen mogen maximaal 77 dB produceren; voor auto’s geldt 70-74 dB”, aldus Pinksterboer. . ,,Dat zet het verhaal van Fenom wel in een ander daglicht.’’
Hij vindt het jammer dat Hardenberg zijn standpunt maar blijft herhalen. ,,Wat wij ook aan feiten aanvoeren, hij wil niet luisteren. Dat is wel jammer. Wij willen liever de-escaleren dan polariseren, maar dat lukt zo niet.’’
Pinksterboer geeft toe dat er motorrijders zijn die graag meer geluid produceren met hun motorfiets. ,,Daar hebben we als MAG ook een campagne voor: Te luid geluid is uit. Een onderzoek door TNO heeft aangetoond dat 5 procent van de motorrijders teveel geluid produceerde. Bij 95 procent is dus niks aan de hand.’’
Stil op straat
De woordvoerder van de motorrijdersactiegroep wijst nog op het doel van Nefom dat 70 decibel het maximum moet zijn. ,,Nou, dan wordt het heel stil op straat, want auto’s en zwaar vrachtverkeer gaan daar overheen.’’ Van afsluiten van wegen voor motorfietsen moet MAG niets weten. ,,Dat is hetzelfde als autowegen afsluiten omdat er veel auto’s rijden.’’
Fenom voert al geruime tijd actie tegen te groot motorfietsenlawaai. Van de rijksoverheid heeft ze nul op het rekest gekregen. Vandaar dat de organisatie nu de aangesloten bewonersgroepen oproept bij hun eigen gemeenten een aanpak te vragen, te beginnen met een pilot van een jaar.
Reageren? Brieven kunnen naar onze lezersredacteur, met voor-, achternaam en adres (dit laatste niet voor publicatie). Een lezersbrief is max. 150 woorden en kan worden ingekort. Anonieme brieven plaatsen we niet.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Polderwegen moeten verboden worden voor lawaaierige motoren, als het aan deze club ligt
-
PREMIUMautotest
Test Audi Q8 e-tron: de pionier verliest zijn voorsprong
De vernieuwde Audi e-tron heet voortaan Q8 e-tron en moet met de nodige updates opboksen tegen concurrenten die in de basis nieuwer zijn. De elektrische SUV is aangenaam ruim en stil, maar onder het strakke uiterlijk – inclusief ‘lichtwaterval’ – beginnen de jaren te tellen. Onze autoredactie heeft hem getest. -
OPEC verlaagt olieproductie om prijs te stutten
Het oliekartel OPEC+ wil volgend jaar ongeveer 40 miljoen vaten (van 159 liter per stuk) per dag produceren. Volgens het Russische persbureau Tass betekent dit een verlaging van het totale productievolume van de groep olieproducerende landen en bondgenoten als Rusland met 1,39 miljoen vaten per dag. -
Fietstest 2023
Dit zijn de beste elektrische stadsfietsen tussen de 3000 en 3500 euro
De grootste categorie e-bikes is die welke de fabrikanten indelen als ‘stadsfietsen’. Ze moeten voor veel korte ritten geschikt zijn, naar werk of voor boodschappen bijvoorbeeld, of even langs bij familie. Dit zijn de beste elektrische stadfietsen tussen de 3000 en 3500 euro. -
PREMIUM
Rechters en justitie ergeren zich aan bureaus die boetes aanvechten: 'Ze verdraaien de feiten’
Juridische adviesbureaus die verkeersboetes ‘gratis’ aanvechten schieten als paddenstoelen uit de grond. Het aanvechten van boetes tot in hoger beroep levert het gerechtshof elk jaar duizenden zaken op. De Tweede Kamer en Veilig Verkeer Nederland willen dat er paal en perk aan wordt gesteld. ,,Het gaat hen meer om het innen van belastinggeld dan het dienen van de belangen van mensen.”
-
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
-
-
-
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
De meeste mensen stellen dat wat ze moeten doen uit en voelen zich daar dan schuldig over. Vooral niet doen, legt filosoof John Perry uit aan journalist en notoire uitsteller Saskia Smith. Een gestructureerde uitsteller krijgt volgens hem juist een heleboel voor elkaar omdat ze die andere dingen niet doen. -
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides.