Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen.
Amper drie jaar nadat het Vietnamese Vinfast uit de grond werd gestampt presenteert dit merk nu drie nieuwe modellen. De eerder gepresenteerde (en vooral in Vietnam verkochte) Lux A2.0 en Lux SA2.0 krijgen gezelschap van de VF31, VF32 en VF33.
In 2018 presenteerde het toen piepjonge Vietnamese automerk Vinfast zijn eerste twee modellen: de Lux A2.0 en Lux AS2.0. Dit ietwat omslachtig genoemde tweetal deelde niet alleen de techniek, maar ook grote delen van een koetswerk met de BMW 5-serie en X5 van de vorige generatie. Kort na de marktintroductie van de Lux A2.0 en AS2.00 zag de Fadil het daglicht: een Opel Karl waar Vinfast zijn eigen sausje overheen had gegoten. De drie eerstgeborenen van Vinfast zijn alleen beschikbaar met benzinemotoren, maar straks heeft het merk ook elektrische auto’s in het aanbod. Alle drie de nieuwkomers worden volgens Vinfast volgepropt met software en hardware die autonoom rijden (niveau 2 tot 3) mogelijk moet maken, meldt Autoweek.
Vanaf mei dit jaar kan de Vietnamese consument namelijk de VF31 bestellen, een volledig elektrische SUV-achtige die in het formaat van de Nissan Qashqai. De tot VF31 gedoopte nieuwkomer komt uitsluitend met elektrische aandrijving beschikbaar en krijgt een 116 pk sterke elektromotor op de vooras. De 4,3 meter lange cross-over heeft een 42 kWh groot accupakket in zijn bodem, goed voor een actieradius van 300 kilometer.
Grotere SUV
Vinfast opent in september ook de orderboeken van de VF32 en VF33. De VF32 is een wat grotere SUV: 4,75 meter lang en met een 2,95 meter lange wielbasis. Daarmee valt hij qua grootte tussen auto’s als de X3 en X5 van BMW. De VF31 komt beschikbaar in twee elektrische versies. De topversie heeft twee elektromotoren die samen 409 pk sterk zijn, terwijl de minder krachtige variant het met een 204 pk en 320 Nm krachtige elektromotor moet doen. Het accupakket is in alle gevallen 90 kWh groot, goed voor een actieradius van minimaal 504 kilometer. De VF32 krijgt ook een reguliere benzineversie met een 189 pk sterke 2.0 viercilinder. Mogelijk is deze machine afkomstig van BMW.
De VF33 is de 5,12 meter lange grote broer van de VF32, een regelrechte BMW X5-concurrent dus. De VF33, die een wielbasis van 3,15 meter heeft, komt net als de VF32 uitsluitend elektrisch. Hij is altijd 409 pk sterk en heeft daarmee dezelfde aandrijflijn als de krachtigste versie van de VF32. Het accupakket van de elektrische VF33 is met 106 kWh wel een stukje groter dan die van de VF32. De grootste SUV van Vinfast perst minimaal 550 kilometer actieradius uit z’n batterijenpakket. Ook deze SUV komt overigens beschikbaar met een benzinemotor, Vinfast zet namelijk ook een 228 pk sterke 2.0 op de bestellijst.
Hoewel Vinfast zich aanvankelijk presenteerde als een merk dat alleen op de thuismarkt actief zou zijn, zegt het merk nu dat het de wereldwijde automarkt in het vizier heeft. Het spreekt onder meer over komst naar Europa, de Verenigde Staten en Canada. Al in november 2021 moeten alle drie de modellen ook in Europa beschikbaar zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM‘Super-openbaar vervoer’
Pak ik de auto, bus of toch de trein? Met één druk op je telefoon zie je straks hoe je het snelst (en goedkoopst) reist
In één oogopslag zien hoe je het snelst en het goedkoopst van A naar B kan reizen met de trein, de bus, de deelauto, -scooter of de leenfiets. Dat kan straks in Zuid-Holland, en uiteindelijk doet ook de trein van Alphen naar Gouda en vice versa mee. -
Energierekening
Ferdi: 'We hebben geen afwasmachine. Echt, klinkt raar hè? Ik zou niet weten waarom’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ferdi Verberk (57) uit Sint Anthonis. -
AUTOTEST
Test Mazda CX-5: ondanks facelift nog prettig ouderwets
Een facelift kon niet voorkomen dat de Mazda CX-5 wat ouderdomsrimpeltjes krijgt. Maar dat is niet per se slecht nieuws: een van de populairste SUV’s van Nederland blijft een zeer fijne auto. -
PREMIUMmijn allessie
Aan Amerikanen bij Silvia en Ruud geen gebrek: ‘We noemen deze Christine 2, naar 't boek van Stephen King’
In hun kindertijd waren Silvia Brinkerink (58) en Ruud Geurts (54) al verknocht aan auto’s. Toen ze ‘groot’ werden had zij met haar ex een garagebedrijf en sleutelde hij hobbymatig heel wat af. Het lot bracht hen bij elkaar en de liefde voor Amerikaanse auto’s is de gemene deler. Ze hebben er maar liefst drie voor de deur staan. -
Duurder tijdens levertijd: prijzen nieuwe auto’s blijven maar stijgen
Nieuwe auto’s zijn de afgelopen maanden rap duurder geworden, meldt dataleverancier Autotelex. Prijsverhogingen van vijf of zelfs tien procent zijn geen uitzondering en kunnen ook plaatsvinden ná het tekenen van het koopcontract.
-
Elektrisch rijden in 2021 interessanter voor particulieren
De komst van nieuwe, elektrische auto’s in alle soorten en maten loopt als een rode draad door autojaar 2021. Is de brandstofauto definitief afgeschreven? -
PREMIUM
Waarom je wel en niet je huis zou moeten verhuren
Je kunt er een aardige bijverdienste aan hebben, maar het idee dat er vreemden in je bed slapen is voor jou misschien een stap te ver. De voors en tegens van je huis verhuren. -
interview
Alwéér een Chinees automerk naar Nederland: ‘Wij zijn beter dan Tesla’
In rap tempo arriveren Chinese automerken op de Nederlandse markt. Afgelopen jaar maakten MG en Aiways hun debuut, volgend jaar komt daar onder meer Xpeng bij. In een gesprek met onze autoredactie benadrukt topman Brian Gu van Xpeng dat hij een serieuze concurrent wil zijn van Tesla: ,,In enkele opzichten doen wij het echt beter.’’