Volledig scherm
Scaglietti Shooting Brake © Vandenbrink

Nederlands bedrijf verandert lompe Ferrari in elegante shooting brake

De Ferrari 612 Scaglietti staat bij liefhebbers niet bovenaan als het gaat om het design. De auto is lomp, lang en het ontwerp oogt wat onbeholpen. Het Nederlandse bedrijf Vandenbrink design heeft echter een passende oplossing.

Robert Koumans van Vandenbrink Design en Maurik van den Heuvel van Classic Youngtimers Consultancy maakten van de Ferrari Scaglietti namelijk de Vandenbrink Shooting Brake. Het is een op maat gemaakte auto die is gebaseerd op een uit 2004 stammende Ferrari 612 Scaglietti uit, zo blijkt uit het persbericht.

Volledig scherm
Vandenbrink Shooting Brake © Vandenbrink

Een Shooting Brake is een combinatie van een coupé en een stationwagon. Daarom hebben ze meestal maar drie deuren en een meer aflopende daklijn dan de ‘gewonere’ modellen. De officiële betekenis van een Shooting Brake is een voertuig om je jachtuitrusting in mee te nemen. Eerder al bracht een andere Nederlander, de ontwerper Niels van Roij, een Shooting Brake uit van de Tesla Model S.

Volledig scherm
Scaglietti Shooting Brake © Vandenbrink

In het verleden ging het bij Shooting Brakes vaak om ontwerpen van carrosseriebouwers als Bertone, Pininfarina, Touring, Vignale en Zagato. Zij bouwden één of slechts enkele exemplaren op basis van bestaande modellen. De bekendste Shooting Brake is ongetwijfeld de Ferrari Breadvan uit de jaren zestig. Dit model is gebaseerd op een Ferrari 250 GT SWB-chassis en er is slechts één exemplaar van gemaakt. Dat geldt niet voor deze Ferrari, want Vandenbrink wil een kleine serie gepersonaliseerde exemplaren bouwen.

Volledig scherm
Scaglietti Shooting Brake © Vandenbrink

De auto lijkt op het eerste gezicht een soort mengvorm tussen een 612 en diens opvolger FF, die immers ook een Shooting Brake was. Het in Amsterdam gevestigde Vandenbrink heeft echter geen kopie gemaakt van dit model. Zo zijn er achterin het model twee ruitjes aangebracht en oogt de achterzijde vrij uniek. De Ferrari Shooting Brake wordt aangedreven door een 540 pk sterke 5,7-liter V12. Het tot nu toe enige exemplaar is te bewonderen in de showroom van Classic Youngtimers Consultancy in Uden.

  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association