Nieuw automerk Seres komt deze maand naar Nederland
Het Amerikaanse automerk Seres maakt deze maand in Nederland zijn debuut. Het komt net als Tesla uit Silicon Valley, maar wordt gefinancierd door een moederbedrijf in China. In de ontstaansgeschiedenis van het piepjonge Seres heeft een van de grondleggers van Tesla een belangrijke rol gespeeld. ,,Wij maken duurzaam autorijden voor iedereen bereikbaar‘’, is de belofte.
Delen per e-mail
Het eerste in Nederland leverbare model, de Seres 3, is een compacte SUV, vergelijkbaar met de Hyundai Kona, Kia e-Niro en Tesla Model Y. De prijs is nog niet bekend, maar zal waarschijnlijk rond de 35.000 euro bedragen. Seres maakt uitsluitend elektrische auto's en wil in Europa om te beginnen in Nederland, Duitsland, België en Zweden voet aan de grond te zetten. De auto's arriveren binnen twee weken bij een landelijk dekkend netwerk van negen Nederlandse autobedrijven, die nu al dealer zijn van andere merken. Green Mobility Group Europe B.V. (GMGE) is de Nederlandse importeur.
Seres werd in januari 2016 opgericht en produceert sinds 2017 elektrische auto's in China. In datzelfde jaar werd een autofabriek in de VS gekocht: de Commercial Assembly Plant in Mishawaka, Indiana. In het verleden zijn daar auto’s gebouwd voor Mercedes-Benz en Hummer. Het hoofdkwartier van Seres is gevestigd in Santa Clara, Californië. Het bedrijf is een dochteronderneming van Chongqing Sokon Industry Group. Seres heeft inmiddels zeven vestigingen voor onderzoek en ontwikkeling, in onder meer de VS, China en Japan.
Tesla
De geschiedenis van Seres is enigszins verweven met die van Tesla. Zo stond Martin Eberhard, een van de grondleggers van Tesla, aan de wieg van het bedrijf. Eberhard was van 2003 tot 2008 de eerste CEO van Tesla Motors. Elon Musk was toen nog niet in beeld. Vervolgens was Eberhard de grondlegger van inEVit, een start-up die elektrische aandrijflijnen aan autofabrikanten leverde. Dat bedrijf werd in 2017 overgenomen door Seres en Eberhard bleef er nog bijna een jaar werken, als baas van de ontwikkelingsafdeling.
Het eerste in Nederland leverbare model, de Seres 3, is een compacte SUV, vergelijkbaar met de Hyundai Kona, Kia e-Niro en Tesla Model Y. De auto is 4,39 meter lang, 1,85 meter breed en 1,65 meter hoog. De elektromotor heeft 120 kW vermogen, waardoor de Seres een topsnelheid van 155 km/u haalt. De capaciteit van het batterijenpakket is 52,5 kWh. Daarmee zou een actieradius van 329 kilometer (WLTP-norm) mogelijk zijn. De batterijen zijn binnen een half uur tot 80 procent op te laden bij een DC-laadstation met CCS-aansluiting. Bij een AC-lader bedraagt het laadvermogen 6,6 kW.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Volkswagen haalt Europese CO2-norm niet: boete van minimaal 100 miljoen euro
De Volkswagen Groep, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft de door de Europese Unie gestelde norm voor CO2-uitstoot vorig jaar niet gehaald. De eis was maximaal 95 gram per kilometer per verkochte auto. De fabrikant hangt nu een boete van minimaal 100 miljoen euro boven het hoofd. -
Voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels in Europa
Er zijn in Europa voor het eerst meer elektrische auto's verkocht dan diesels. Dat blijkt uit cijfers van Jato Dynamics over de autoverkopen van september. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Zonnekleppen zijn niet voldoende, zorg altijd ook voor een zonnebril in de auto’
,,In deze rubriek ging het laatst over dubbele zonnekleppen”, schrijft lezer Patrick de Jager vanuit Tasmanië. ,,Maar altijd een zonnebril in de auto hebben is een vereiste! Bij laagstaande zon in de winter is zelfs een zonneklep niet voldoende. Hier in Australië draagt men sowieso altijd shades.” -
Enorme kettingbotsing met 134 auto's in Japan tijdens sneeuwstorm
Bij een enorme kettingbotsing in Japan zijn 134 auto's betrokken geraakt. Er viel een dodelijk slachtoffer en 12 mensen raakten gewond. -
Strengere milieueisen voor accu's in elektrische auto’s
De Europese Commissie komt deze maand met een voorstel voor strengere milieueisen voor accu’s in elektrische auto's. Dat meldt vakblad Automotive News Europe. De accu’s moeten straks over hun gehele levenscyclus daadwerkelijk ‘groener’ zijn.
-
De ‘taxi’ van het slagveld is straks niet meer te raken met een raket
De meer dan 120 pantserinfanterievoertuigen van de landmacht zijn vanaf 2026 niet meer uit te schakelen met anti-tankraketten. De bewapende ‘taxi’s’ van het slagveld krijgen een speciaal raketschild dat de inkomende projectielen voortijdig laat ontploffen. -
Dit gebeurt er wanneer je de accu van een elektrische auto compleet leegrijdt
Als de benzine of diesel van een verbrandingsmotor op is, gaat de motor horten en stoten voordat ‘ie er compleet mee ophoudt. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een puur elektrische auto? -
Ford moet 3 miljoen auto's terugroepen wegens airbagprobleem
De Amerikaanse autofabrikant Ford moet van de Amerikaanse regulator voor het transport NHTSA drie miljoen auto's terugroepen door defecte aribags van Takata. De regulator verwierp dinsdag een verzoek om die terugroeping te vermijden.