Nieuwe Toyota Prius kan langer elektrisch rijden en heeft altijd een stekker
Toyota heeft de nieuwe generatie van de Prius onthuld. De succesvolle benzine-hybride kan nu veel langer op stroom rijden dan voorheen. Hij zal in Nederland nog uitsluitend als plug-inhybride verkrijgbaar zijn.
De vijfde generatie Toyota Prius neemt voor ons land dus afscheid van het bijzondere, technische karakter waarmee hij zijn grootste verkoopaantallen scoorde: een hybride zonder stekker. Maar sinds de Prius 25 jaar geleden een pionier was met zijn innovatieve hybridetechniek is er veel veranderd.
Hij wordt tegenwoordig in de verkoopcijfers links en rechts ingehaald door volledig elektrische auto's. En in eigen huis kreeg hij de afgelopen jaren concurrentie van de Toyota Corolla die óók als stekker-loze hybride verkrijgbaar is. Op dit moment is trouwens geen enkele versie van de Prius leverbaar, maar dat heeft te maken met capaciteitsproblemen van de Toyota-fabrieken.
De nieuwe Prius komt in het tweede kwartaal van 2023 naar Nederland. De huidige generatie is alweer zeven jaar oud. Voor het eerst prijkt nu op de achterkant in grote letters de modelnaam. Belangrijker nieuws is dat het nieuwe model 4,6 centimeter korter is, terwijl de wielbasis juist met 5 centimeter is toegenomen. Dat belooft gemakkelijker parkeren en tegelijkertijd meer interieurruimte. De auto is ook 5 centimeter lager gemaakt, wat bijdraagt aan minder luchtweerstand en mogelijk ook een nog betere wegligging. Aan dat laatste draagt wellicht ook de toegenomen breedte van 2,2 centimeter bij.
Ook in het interieur is veel veranderd. Het instrumentarium bevindt zich niet langer middenin het dashboard, maar vind je nu gewoon achter het stuur. Het centrale beeldscherm is gereserveerd voor het infotainment en aanzienlijk groter dan voorheen. Een kleine bedieningshendel voor de automaat, tussen de voorstoelen, is gebleven.
Elektrisch komt de nieuwe Prius 75 kilometer ver
Elders in de wereld zal de nieuwe Prius nog wel zonder stekker te koop zijn, maar niet in Nederland. Het is de vraag hoe de trouwe Prius-rijders daarop reageren. Juist het feit dat zij nooit bij een laadpaal staan, was voor veel kopers jarenlang de charme van deze auto.
De nieuw aandrijflijn bestaat uit een 2,0 liter viercilinder benzinemotor, die de huidige 1.8 motor vervangt. Het motorvermogen neemt hierdoor flink toe, van 99 naar 148 pk. Ook de elektromotor is veel krachtiger dan voorheen: 160 in plaats van 92 pk. Het systeemvermogen komt met dit alles op 223 pk en dat is nogal een verschil met de 122 pk van de huidige generatie. De nieuwe Prius trekt in 6,7 seconden op vanuit stilstand naar 100 km/h.
Volgens Toyota heeft de nieuwe plug-inhybride een 50 procent groter elektrisch rijbereik. Dat zou betekenen dat de nieuwe generatie op batterijkracht 75 kilometer ver komt. Er is dan ook een grotere batterij ingebouwd. Met 13,6 kWh is die ruim anderhalf keer zo groot als het batterijpakket in het huidige model. Het volledige batterijpakket is onder de achterbank ingebouwd en heeft dus geen invloed meer op de bagageruimte. Een optie zijn opnieuw de in het dak geïntegreerde zonnecellen, voor een beetje extra stroom op zonnige dagen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
PREMIUM
Rene en Arie reden naar Noordkaap, glibberend over sneeuw en ijs: ‘Je moet jezelf blijven uitdagen’
Ga er maar aan staan: 7800 kilometer rijden in acht dagen tijd. En dan niet over een strak geasfalteerde snelweg maar glibberend over sneeuw en ijs. De Hoeksche Waardse vrienden Rene Vrij en Arie van Tienderen deden mee aan de Artic Challenge, een toertocht naar de Poolcirkel en terug. -
Waarom mysterieus verkeersteken voor boetegevaar zorgt in Duitsland
Iedereen die ooit in Duitsland of Oostenrijk is geweest, heeft ze vast weleens gezien: wit-rood-witte markeringen op straatlantaarns. Het zijn één van de oudste verkeersmarkeringen van Duitsland. Wie bij een paal met zo'n markering parkeert loopt het risico bekeurd te worden. -
PREMIUM
Winterstalling nodig voor je caravan? Dan heb je een probleem: ‘Wachtlijst heeft geen zin meer’
Wie op zoek is naar een stallingsplek voor zijn caravan of camper heeft een probleem. Het aantal caravans en campers is enorm toegenomen, maar het aantal plekken waar ze in de winter kunnen staan niet. Nieuwe caravaneigenaars moeten creatief zijn. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen?
-
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
-
-
AUTOTEST
Test Mazda CX-60: stekker-SUV met stotterprobleem
De CX-60, de eerste plug-inhybride van Mazda, is een ruime en bijzonder imposante auto om te zien. Behoorlijk zuinig ook, mits je hem correct gebruikt. Maar de stotterende aandrijflijn gooit roet in het eten. -
Volvo onthult nieuw topmodel en belooft: voortaan elk jaar een nieuw elektrisch model
Volvo heeft zijn nieuwe topmodel onthuld, de volledig elektrische EX90. Met deze grote SUV start volgens de fabrikant ‘een nieuw tijdperk’ voor Volvo: ,,De komende jaren zal er elk jaar een nieuw, elektrisch model worden gepresenteerd.’’