Nieuwe VW-topman: ‘Onze infotainmentsystemen zijn slecht, maar het wordt snel beter’
Volkswagen-baas Thomas Schäfer heeft toegegeven dat de touchscreen- en infotainmentsystemen van hun auto's niet goed genoeg zijn. Hij belooft snelle oplossingen uit te rollen, zodat eigenaren niet gefrustreerd raken door digitale bedieningselementen die meer hinderen dan helpen.
Veel Volkswagenmodellen, zoals de Golf en de elektrische ID-modellen, zijn voorzien van de nieuwste digitale infrastructuur, genaamd MIB3. Maar het was van meet af aan dé achilleshiel van de nieuwe modellen. De systemen zijn traag, te veel belangrijke functies moet je opdiepen uit de krochten van het besturingssysteem en de ongevoelige schuifregelaars drijven sommige eigenaren tot wanhoop.
Thomas Schäfer, die deze zomer de weggestuurde Herbert Diess opvolgde als CEO van Volkswagen, gaf tijdens de LA Motorshow in Los Angeles aan het Britse autoblad CAR toe dat er fouten waren gemaakt. ,,We hebben feedback gekregen van klanten, werkgroepen en journalisten. Die zeggen: ‘Jullie weten dat dit niet goed is. Dit moeten jullie verbeteren.’’’
Gelukkig weet Schäfer wat hij eraan moet doen. Het systeem krijgt een grote update. Daarbij wordt ook de schuifbediening voor de radio en verwarming verlicht, zodat je deze makkelijker kunt vinden in het donker. Maar bovenal wordt het systeem aanzienlijk sneller dan nu het geval is, aldus Schäfer.
Fysieke knoppen keren terug
De hardware-wijzigingen zullen vanaf begin 2024 doorgevoerd worden. Het gaat daarbij om andere stuurwielen, die als eerste te zien zullen zijn op de nieuwe Volkswagen Tiguan. Daarbij zullen weer fysieke knoppen terugkeren naar stuurwielen, omdat te veel mensen geen schuifregelaars kunnen en willen bedienen.
Schäfer beweerde tevens dat de nieuwe systemen met draadloze updates sneller zullen worden uitgerold om problemen op te lossen. Ook zal bij toekomstige auto's beter worden gekeken naar een logische benadering. ,,We zeggen: ‘Wat zijn de tien belangrijkste functies die klanten altijd nodig hebben?’ Daarvoor worden dan fysieke knoppen gebruikt.”
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Volkswagen ID.3: vernieuwend maar niet altijd handig
Volkswagen blaast hoog van de toren met zijn nieuwe ID.3. Dit is de eerste VW die vanaf de basis volledig als elektrische auto is ontwikkeld. -
‘Nieuwe VW Golf heeft opnieuw probleem met infotainment’
Volkswagen roept de nieuwste, achtste generatie van de Golf terug naar de garage vanwege problemen met het bedieningspaneel voor onder andere radio- en navigatiesystemen. Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het is de zoveelste keer dat VW struikelt over het infotainment. -
Is de elektronische handrem 'stom' en 'gevaarlijk'?
De elektronische handrem zou veiliger en comfortabeler zijn volgens de fabrikanten, maar veel automobilisten hebben er moeite mee. Een Amerikaanse monteur legt uit waarom de systemen volgens hem stom en gevaarlijk zijn. -
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
Getest: Dit is de beste vrijstaande vaatwasser
Wat is de beste vrijstaande vaatwasser? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
-
-
AUTOTEST
Test Fiat Tipo Station Wagon Hybrid: waar is de Italiaanse flair gebleven?
De hybride-uitvoering van de Fiat Tipo Station Wagon is een van de voordeligste manieren om een nieuwe, ruime auto te rijden. Een nuchtere keuze, al had hij meer Italiaanse charme en een soepelere aandrijflijn mogen hebben. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Leo (59) geniet in zijn BMW M6 met V10-motor: ‘Elektrisch rijden is voor botsauto’s op de kermis’
Hij had al een M5. Er was niets mis mee, maar toch was het niet dé droomauto van de 59-jarige Leo Visser. Ruim een jaar geleden trof hij per toeval een BMW M6 aan en die kon hij niet laten staan. ,,Hij heeft een V10-motor, dus ik heb genoeg gillende mensen in de auto gehad.’’