Nooit meer een lekke band: over vijf jaar is het zover
Een lekke band of - erger - klapband is definitief verleden tijd met een nieuw type autoband dat over vijf jaar te koop zal zijn. Fabrikant Michelin introduceert de Uptis, een revolutionaire autoband waar geen lucht meer in zit.
Delen per e-mail
Het wiel is nog steeds rond, maar de band is vervangen door een compleet nieuwe constructie waarin een soort van lamellen een veerbeweging maken en op die manier klappen van harde objecten, zoals stenen of spijkers, of een diepe put kunnen incasseren. In de constructie wordt gebruikgemaakt van een nieuwe rubbersamenstelling en glasvezel. Volgens Michelin gaat de band ook langer mee dan de huidige generatie rubberen autobanden die met lucht zijn gevuld.
Bij de presentatie in de Canadese stad Montréal liet Michelin zien dat de band moeiteloos tegen bijvoorbeeld een stoeprand kan worden gereden. De fabrikant spreekt van een doorbraak, want automobilisten hoeven zich dankzij deze uitvinding ook nooit meer zorgen te maken over de juiste bandenspanning. De wegligging van de auto en het comfort zouden niet of nauwelijks beïnvloed worden door de nieuwe technologie. Bovendien zijn dergelijke banden een uitkomst voor de zelfrijdende auto die over enkele jaren naar verwachting een feit moet zijn. Immers, als er geen bestuurder in zit, kan zo'n auto niet langs de weg stoppen om een wiel te wisselen.
Er waren de afgelopen jaren al zogenaamde runflatbanden op de markt om het euvel van lek rijden te vermijden. Maar dat zijn nog gewoon banden met lucht. Bij dergelijke banden is gekozen voor een andere constructie van het wiel, waardoor je met een lekke band gewoon door kunt rijden, weliswaar met lagere snelheid.
De nieuwe band zonder lucht wordt vanaf dit jaar eerst nog uitvoerig getest door de Amerikaanse autofabrikant General Motors. Die monteert hem onder de Chevrolet Bolt, een elektrische auto die in Europa wordt verkocht als Opel Ampera-e. General Motors krijgt in 2024 ook de primeur om als eerste de nieuwe band standaard op auto's te mogen leveren. De band wordt duurder dan een conventionele band, maar Michelin kan op dit moment nog niet zeggen wat het prijsverschil zal zijn.
Verder in het nieuws
-
Nieuw fenomeen: file bij de snellader
De overstap naar elektrische auto's brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Dat werd vorige week zaterdag pijnlijk duidelijk in Los Angeles, waar een lange file met meer dan 50 auto's ontstond bij de snelladers van Tesla. -
Oude diesels volgend jaar weer welkom in Rotterdam
Eigenaren van een oudere dieselauto zijn flink de pineut vanwege het toenemend aantal milieumaatregelen. Vreemd genoeg mogen ze vanaf 1 januari wel weer Rotterdam in, evenals oude benzineauto's. -
Europa ondersteunt met 3,2 miljard euro batterijproductie elektrische auto’s
De Europese Commissie geeft groen licht voor 3,2 miljard euro overheidssteun in een samenwerkingsproject voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. Zeven landen willen er de komende jaren zo'n 3,2 miljard euro in steken en verwachten dat er nog eens 5 miljard euro aan particuliere investeringen kan worden aangetrokken. -
Klassieke Aston Martin DB5, gepantserd en met machinegeweren in de koplampen, keert terug in nieuw James Bond-avontuur
De makers van de nieuwste James Bond-film No Time To Die hebben een officiële trailer gepubliceerd die verraadt dat 007 hierin inderdaad in zijn oude dienstauto terugkeert: de Aston Martin DB5. -
PREMIUM
Winterbanden, geldklopperij of noodzaak?
Zijn winterbanden geldklopperij van de autobranche, of bieden ze ’s winters extra veiligheid op de weg? De discussie laait hoog op door een Britse bandentest waaruit blijkt dat ze in ons klimaat niet zo veel nut hebben, tenminste als het niet sneeuwt.
-
Elektrische bestelbus uit China komt naar Nederland. Dit is de Maxus
Het Chinese automerk Maxus komt naar Nederland. De fabrikant uit Shanghai brengt een elektrische bestelbus op de markt, de EV80, die later in 2020 gezelschap krijgt van een groter én een kleiner model. -
Nederland grootste afzetmarkt voor Tesla in Europa
Noorwegen was traditioneel gezien de beste Europese afzetmarkt voor Tesla, maar door een eindsprint haalt Nederland het Scandinavische land op de valreep in. -
‘Narcisten en perfectionisten rijden graag in een dikke bak’
Wanneer je denkt dat hard rijdende dikke Audi's, BMW's en Mercedessen vooral worden bestuurd door narcistische idioten, heb je gelijk, zo blijkt uit een Finse studie. Maar dat is niet het hele verhaal.