Omstreden waarschuwingsdienst voor parkeerboetes moet alweer stoppen
VideoDe gemeente Amsterdam heeft de start-up Parkeerwekker gesommeerd te stoppen met zijn activiteiten. De app stuurt ‘vergeetachtige parkeerders’ een bericht wanneer een controlevoertuig de geparkeerde auto passeert, om zo een boete te voorkomen.
Delen per e-mail
De gemeente vindt dat de onderneming zich schuldig maakt aan privacyschending en aanzet tot belastingontduiking en dreigt een kort geding aanspannen als Parkeerwekker niet binnen zeven dagen zijn activiteiten staakt. Dat laatste is Luis Roman, initiatiefnemer van de dienst, niet van plan. ,,We zien dat er veel onnodige boetes worden uitgedeeld. Dat zorgt voor frustratie bij mensen,” zegt Roman. ,,Wij proberen met Parkeerwekker dit probleem op te lossen en zijn niet van plan om te stoppen.” De start-up heeft een advocaat in de arm genomen die de zaak nu onderzoekt.
Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat de activiteiten van Parkeerwekker ingaan tegen de stedelijke regelgeving. ,,Wat de gemeente Amsterdam betreft, faciliteert Parkeerwekker gebruikers om parkeerkosten bewust zoveel mogelijk te omzeilen,” aldus de woordvoerder. Betaald parkeren is volgens de woordvoerder ingevoerd om ‘optimaal gebruik te kunnen maken van de schaarse ruimte in Amsterdam en om de stad bereikbaar te houden’. ,,Door dit zo goed mogelijk te organiseren zorgen we voor een efficiënt gebruik van (parkeer)ruimte en een leefbare stad. De opbrengsten van betaald parkeren worden bovendien geïnvesteerd in projecten voor de stad,” aldus de zegsman.
Parkeerboetes
Parkeerwekker maakt gebruik van dashcams die gekoppeld worden aan een platform dat videobeelden uitleest. Wie een berichtje krijgt van de app dat er een scanauto door de straat rijdt, heeft vijf minuten de tijd om de parkeerkosten te betalen en een boete te ontlopen. Per ontvangen waarschuwingsbericht brengt de start-up 1,49 euro in rekening. Tot nu toe is de app naast Amsterdam in een beperkt aantal steden beschikbaar, waaronder Utrecht, Rotterdam en Leiden.
Sinds gemeenten scanauto’s inzetten is het aantal parkeerboetes fors gestegen. Uit navraag van Het Parool bleek dat automobilisten in Amsterdam in 2018 voor bijna 30 miljoen euro naheffingsaanslagen (boetes) kregen, omdat er geen parkeergeld was betaald. In 2012, het laatste jaar voordat de stad de scanauto invoerde, was dat nog 18,5 miljoen euro. Ook kiezen autogebruikers er sinds de scanauto vaker voor om parkeergeld te betalen, omdat de pakkans groter is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Garage wil klant laten gijzelen die dure auto meenam en er nu heel Europa mee doorrijdt
Hengeloër Mark de J. (39) moet worden opgespoord en gegijzeld in het huis van bewaring tot hij de Lexus waarin hij sinds vorig jaar augustus rondrijdt, heeft teruggegeven aan Peterman Exclusief in Enschede. Dat is de eis die het garagebedrijf deze week neerlegde in een kort geding. -
De meeste verkeershufters hebben last van deze persoonlijkheidsstoornis
Knipperen met de lichten, rechts inhalen, voorrang nemen en bumperkleven: het zijn acties die bijna uitsluitend worden vertoond door personen met een narcistische rijstijl. De Duitse psycholoog Ralf Buchstaller legt uit wat de kenmerken zijn van deze wegpiraten. -
PREMIUM
Groot ego en weinig zelfreflectie: dit zijn de verkeershufters die door Rotterdam scheuren
Ze zijn man, jonger dan 25, laagopgeleid en eigenwijs. Ze beschikken over een groot ego, van zelfreflectie hebben ze nog nooit gehoord. Om wie het hier gaat? Om de verkeershufter. Dat blijkt uit een eerste verkenning van het fenomeen, waar in Rotterdam volop over wordt geklaagd. -
Indianenstam wil dat de legendarische Jeep Cherokee van naam verandert
De Jeep Cherokee, een legendarisch model van de Amerikaanse autofabrikant, moet mogelijk van naam veranderen. De Cherokee-stam, een bevolkingsgroep van inheemse Amerikanen, vindt het namelijk de hoogste tijd dat bedrijven en sportteams zich van hun naam gaan ontdoen. -
Te koop: de Porsche waar Maradona vaak te hard mee reed
Afgelopen jaar nam de voetbalwereld afscheid van Diego Armando Maradona (60). Even interessant als zijn carrière, zijn de auto’s waar de Argentijnse profvoetballer in reed. Zijn Porsche 911 Carrera uit 1992 wordt binnenkort mogelijk voor 150.000 à 200.000 euro verkocht. Best prijzig voor dit verouderde type, maar het feit dat de ster er - vaak veel te hard - mee gereden heeft, drijft de prijs behoorlijk op.
-
Nooit meer een parkeerboete: nieuwe dienst waarschuwt voor scanauto
Een Amsterdamse start-up zorgt ervoor dat scanauto’s van gemeentelijke parkeerdiensten automatisch worden herkend. Gebruikers van de dienst krijgen een seintje zodra een controlevoertuig een door hen geparkeerde auto passeert voor 1,49 euro per keer. -
Utrecht krijgt primeur: ANWB start proef met e-bike als vervangend vervoer
Utrechters kunnen deze week ook een e-bike van de ANWB als vervangend vervoer gebruiken bij pech. In Utrecht, Amsterdam en Wolfheze houdt de pechhulpdienst deze week een proef. -
Milieuvervuiling door autobanden in 2050 opgelost, zegt Michelin
Over 30 jaar zullen autobanden niet langer het milieu vervuilen. Dat belooft Michelin, een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld.