's Avonds laat en 's nachts kun je als automobilist voor een rood licht komen te staan terwijl er verder geen verkeer is.
Volledig scherm
's Avonds laat en 's nachts kun je als automobilist voor een rood licht komen te staan terwijl er verder geen verkeer is. © Getty Images

‘Ook daarom staan verkeerslichten ’s nachts op rood’

VRAAG & ANTWOORD‘Een lezer vroeg laatst waarom ’s nachts veel verkeerslichten standaard op rood staan’, schrijft verkeerspsycholoog Willem Vermeulen in een reactie op de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als ’s nachts een tijdlang geen enkel voertuig zich meldt, worden inderdaad vaak alle verkeerslichten op een kruispunt op rood gezet (wachtstand rood). Er bestaat ook een wachtstand groen, waarbij het verkeerslicht op de hoofdrichting bij geen aanbod groen blijft tonen, en de zijrichtingen rood.’

  1. ‘Waarom staan verkeerslichten standaard op rood?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom staan verkeers­lich­ten standaard op rood?’

    ‘Het verbaast me steeds weer dat verkeerslichten standaard op rood staan’, aldus lezer Arjan Kobus in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als je laat in de avond aan komt rijden moet je afremmen, en pas na enige tijd springt het licht dan op groen, ook als er verder geen verkeer is. Je moet onnodig afremmen en weer optrekken, dat lijkt me voor het milieu niet handig. Waarom staan de lichten standaard op rood en niet op groen?’