Volledig scherm
© Elektrische aandrijflijn van Volvo

Samsung vindt recept voor superbatterij: ‘Elektrische auto komt er 800 kilometer ver mee’

Onderzoekers van het Samsung Advanced Institute of Technology en het Samsung R&D Institute Japan zeggen te werken aan een nieuwe generatie solid-state batterijen die elektrische auto's een reikwijdte geeft tot wel 800 kilometer.

De grote doorbraak van elektrische auto’s hangt grotendeels af van de praktische inzetbaarheid. Automobilisten zijn gewend om non-stop lange afstanden te kunnen rijden en de huidige elektrische auto houdt het bij rond de 500 kilometer voor gezien. Een van de oplossingen is een nieuwe generatie solid state-batterijen, met vaste in plaats van vloeibare elektrolyt, zoals die in de huidige lithium-ion batterijen zit.

Die solid-state batterijen zouden op papier een aanzienlijk grotere autonomie en snellere laadtijden kunnen opleveren, al blijken ze voorlopig minder bedrijfszeker dan de gangbare lithium ion-accu’s. Dat komt omdat er zogeheten dendrieten worden afgezet tijdens het opladen, die op termijn kunnen leiden tot kortsluiting en oververhitting.

De Tesla Model S Long Range haalt nu al zo'n 600 kilometer op één batterijlading
Volledig scherm
De Tesla Model S Long Range haalt nu al zo'n 600 kilometer op één batterijlading © Tesla

Zilver

Samsung meent een oplossing gevonden te hebben door een slechts 5 micrometer dikke nano-composietlaag van zilver en koolstof te integreren in de accu-cel. Die verhoogt niet alleen de betrouwbaarheid, maar zorgt ook voor een grotere energiedichtheid (900 Wh/l). Het resultaat is een prototype dat slechts half zo veel ruimte vereist ten opzichte van een vergelijkbare lithium-ionbatterij. Ook beschikt hij na 1.000 laadcycli nog over meer dan 89 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit en maakt hij een elektrisch rijbereik van 800 kilometer mogelijk.

Samsung voegt hier onmiddellijk aan toe dat er nog heel wat verder onderzoek nodig is voordat de superbatterij op grote schaal geproduceerd kan worden. Gezien de (voorlopig) bijzonder hoge productiekosten zal het volgens experts nog zeker 3 à 4 jaar duren voordat de technologie door autofabrikanten geadopteerd zal worden.