Volledig scherm
PREMIUM
De Coolsingel in Rotterdam in de oude en toekomstige situatie. Onderaan de Catherijnesingel in Utrecht in 2008 en volgend jaar. © Marnix Schmidt Fotografie/Gemeente Rotterdam

Steden leggen heilige koe aan banden: auto’s moeten wijken voor fietsers en voetgangers

Nederlandse binnensteden worden door minder parkeerplaatsen, milieuzones en peperdure parkeertarieven steeds ontoegankelijker voor auto’s. De auto is de paria van de binnenstad geworden. ‘Over tien jaar moet je betalen om de binnenstad in te mogen.’

Dat blijkt uit een inventarisatie door deze krant van het autobeleid voor de binnenstad in de 20 grootste steden. Gemeentebesturen zijn vooral druk met milieuzones, voetgangersgebieden en fietssnelwegen.

Het doel van het gemeentebeleid is om de luchtkwaliteit en het leefmilieu te verbeteren. Zo heeft de helft van de 20 grootste steden inmiddels een milieuzone. Vooral oude vrachtwagens worden geweerd, bijna alle gemeenten zijn van plan de toegang tot de milieuzones de komende jaren te verscherpen. Amsterdam heeft al aangekondigd dat dieselauto’s van 15 jaar en ouder vanaf november 2020 niet meer welkom zijn binnen de ring. Rotterdam is in de rij gemeenten met een milieuzone een buitenbeentje; die gemeente schaft de milieuzone af omdat het milieueffect ervan tegenviel.

Milieuzone

Volledig scherm
© AD Infographics

Nog eens zeven gemeenten - Groningen, Nijmegen, Enschede, Apeldoorn, Haarlem, Zoetermeer, Zwolle - hebben plannen om een milieuzone voor de binnenstad in te voeren.

Om binnensteden en stadscentra autoluwer te maken, worden in bijna alle steden parkeerplaatsen opgedoekt ten faveure van voetgangersgebieden en fietspaden. Rotterdam vertimmert de Coolsingel tot een brede wandelpromenade en een tweerichting fietspad. Voor de auto’s blijven er twee rijbanen over. Groningen bijvoorbeeld schrapte afgelopen jaren 121 parkeerplaatsen op straat, 13 procent van het totaal. 

Utrecht is de enige grote gemeente dat het aantal parkeerplaatsen sinds 2015 enorm zag stijgen. Er kwam 1850 plaatsen in de binnenstad bij door nieuwe ondergrondse parkeergarages. Op straat daalde het aantal parkeerplaatsen wel met 90 stuks.

Gemeenten hanteren een patroon in het weren van de auto. Lees hieronder wat hoogleraar transportbeleid Bert van Wee te zeggen heeft over stijgende parkeertarieven, bereikbaarheid en het milieu. ‘Je zit prettiger op een terrasje als je niet tussen het geparkeerde blik staat.’

  1. Zorgen over onveilige scootmobielen: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Zorgen over onveilige scootmobie­len: ‘Overheid moet ingrijpen’

    Scootmobielen zijn steeds vaker betrokken bij ernstige of dodelijke verkeersongevallen. Organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland trekken opnieuw aan de bel en roepen op tot strengere regels die de veiligheid moeten verbeteren. ,,Wij bieden wel cursussen aan, maar dat is niet genoeg. De overheid moet ingrijpen en de rest moet beter opletten. In het verkeer moet je ouderen op een scootmobiel net zo behandelen als een klein kind op een fiets.”