Tekort aan chips brengt autofabrikanten in de problemen
Nissan en Honda vrezen dat ze minder auto’s kunnen produceren omdat ze steeds meer moeite hebben om chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar vorige maand ook al voor. Chipmakers zouden onder andere smartphonefabrikanten voorrang geven.
Delen per e-mail
Autofabrikanten hebben de productie van elektrische voertuigen vorig jaar veel sneller verhoogd dan verwacht wat een run op chips veroorzaakt heeft, claimt Continental, dat onderdelen levert aan autofabrikanten. Voor elektrische auto’s zijn aanzienlijk meer chips nodig dan benzinevoertuigen, onder andere voor de systemen voor accubeheer, infotainment en rijhulpen. Ook de Duitse onderdelenleveranciers Bosch en het Franse Valeo kampen met tekorten door de toegenomen vraag, schrijft de Financial Times.
Naast Nissan en Honda vrezen Renault, Daimler en General Motors dat hun productie gaat lijden onder dreigende tekorten. Volkswagen zei vorige maand tegen Handelsblatt de productie van de Golf terug te moeten schroeven en dat de tekorten waarschijnlijk het eerste kwartaal van 2021 blijven voortduren.
De Financial Times vernam van een topman van een autofabrikant dat de oorzaak volgens hem lag bij chipmakers, die voorrang zouden geven aan bijvoorbeeld Apple of HP. De grootste chipleveranciers voor de automarkt zijn het Nederlandse NXP en Infineon en Renesas. NXP-topman Kurt Sievers zei eind vorig jaar tegen Handelsblatt dat er een plotselinge piek in de vraag zichtbaar was en dat sommige fabrikanten simpelweg te laat waren met hun bestellingen, ook omdat het drie maanden duurt voordat bestellingen geleverd kunnen worden.
Bekijk hieronder de nieuwste video's van onze autoredactie
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amerikaanse auto's verbruiken weer meer benzine
De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto’s van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer brandstof dan een jaar eerder. Fabrikanten die de uitstootdoelen van de overheid niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten. -
Afghanistan gaat ‘prostitutienummer 39' van kentekenplaten weren
De Afghaanse autoriteiten doen nummerborden in de ban met het nummer 39. Dat nummer wordt al lange tijd in verband gebracht met prostitutie. Daardoor kleeft zo’n stigma aan de ‘39' dat Afghanen naar verluidt flinke sommen smeergeld betalen om het niet op hun kentekenplaat te krijgen. -
AUTOTEST Test Aiways U5: deze Chinees smaakt naar meer
De Aiways U5 is een van de eerste Chinese auto’s die daadwerkelijk in Nederland te koop zijn. En het moet gezegd: deze Chinees smaakt naar meer. -
PREMIUM
Aangescherpt keurmerk ‘Sleutelloze’ auto te makkelijke prooi: verzekeraars verhogen eisen voor populaire modellen
Talloze nieuw gekochte automodellen kunnen komend jaar alleen nog worden verzekerd als de slimme autosleutel aan strenge eisen voldoet. Momenteel zijn de meeste van de 900.000 auto’s met een keyless entry-systeem kinderlijk eenvoudig te stelen. -
Man vindt gestolen klassieke auto terug na zeventien jaar zoeken
Een man uit de Amerikaanse staat Virginia heeft zijn klassieke Chevrolet Camaro uit 1969 terug. De auto werd in 2003 gestolen en de man bleef al die jaren speuren naar zijn geliefde klassieker.
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Suikerbieten op de weg: waarom zijn volle vrachtwagens niet afgedekt?’
,,Bij ons in het noorden van het land is in het najaar altijd de suikerbietencampagne”, schrijft lezer Bart Gigi. ,,Duizenden vrachtwagens rijden af en aan met een volle laadbak, met als gevolg dat er op elke straathoek, rotonde en op-/afrit van de snelweg bieten liggen. Waarom word het gedoogd dat deze chauffeurs hun lading niet afdekken? De gewone burger krijgt direct een boete zonder het groene netje over zijn aanhanger. Je zou maar zo’n biet op je motorkap of als motorrijder onder je wiel krijgen.” -
Apple wil zelfrijdende auto's door Hyundai laten maken
Hyundai is benaderd om zelfrijdende auto's voor Apple te gaan maken. De fabrikant van iPhones en iPads wil rond 2025 een zelfrijdende, elektrische auto op de markt brengen. De software komt dan van Apple en de auto zal ook onder die merknaam verkocht worden, maar er is nog wel een autofabrikant nodig voor de hardware. -
PREMIUM
welkom 2021 In een schone auto over een filevrije snelweg, is dat haalbaar?
Zoevend in een elektrische auto over een lege snelweg. Wordt dat 2021? Of staan we na de vaccinaties weer dagelijks met rokende brandstofauto's in de file?