Test Hyundai Santa Fe: vlaggenschip met reusachtige ruimte
AUTOTESTDe grootste SUV van Hyundai heet van oudsher Santa Fe. Met de nieuwe generatie is het vlaggenschip weer helemaal bij de tijd.
Delen per e-mail
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI (200 pk/147 kW) automaat, vanaf €63.995
Rond de eeuwwisseling debuteerde de Santa Fe als allereerste SUV van Hyundai. In de VS zijn ze er dol op, maar op de Nederlandse wegen zien we hem zelden of nooit. Nederlanders vinden hem waarschijnlijk toch een maatje te groot. En in zijn prijsklasse zwichten de kopers eerder voor een Duits premiummerk: BMW, Mercedes of Audi.
De auto is 7 centimeter langer dan de vorige generatie en voor het eerst ook als zevenzitter verkrijgbaar. Uniek is de optie ‘passagiersdetectie en alarmsysteem voor de achterbank’. Dat waarschuwt de bestuurder bij het afsluiten van de auto als achterin beweging wordt waargenomen van bijvoorbeeld een kind of huisdier. Wordt de auto toch vergrendeld, dan klinkt een alarm en gaat de paniekverlichting aan.
Op de tweede zitrij is de ruimte enorm en heb je geen last van een tunnel in de vloer. Op de derde zitrij kunnen zelfs langere tieners nog goed zitten. Dat is bij de concurrentie vaak anders. Ook de variabel in te delen bagageruimte blijkt reusachtig.
Het infotainment werkt snel en logisch. Door zijn formaat is de Santa Fe doorgaans wel wat lastiger te parkeren, maar tijdens het rijden merk je daar natuurlijk niets van. De auto stuurt heerlijk licht. De wegligging verlegt geen grenzen, maar is gewoon goed. Het prima veercomfort past uitstekend bij een auto die alles in zich heeft om als ideale reisauto door het leven te gaan.
De Santa Fe is slechts met één motor verkrijgbaar: een krachtige diesel. Die blijkt niet zuinig: wij noteerden een testverbruik van 1 op 13,4. Het beruchte dieselgeronk is soms nadrukkelijk aanwezig, maar eenmaal op kruissnelheid verricht de geluidsisolatie wonderen en blijkt deze Hyundai toch aangenaam stil.
Plus
+ Volop de ruimte.
+ Volwaardige zevenzitter.
+ Unieke bewaking achterbank.
Min
- Soms rumoerige motor.
- Groot, dus lastiger parkeren.
- Alleen als diesel verkrijgbaar.
Eindcijfer
8,6
Conclusie
De Hyundai Santa Fe is een van de ruimste SUV’s die je op dit moment kunt kopen. Zijn infotainment werkt voorbeeldig en uniek is het bewakingssysteem voor de achterbank. Wel jammer dat er slechts één motor beschikbaar is.
Extra testnotities
Vijf jaar garantie: daar wagen premiummerken zich niet aan, maar Hyundai wél. Hulde!
Het interieur doet door de vele knoppen wat traditioneel aan. Maar het design van het dashboard is juist opvallend. Het heeft meerdere niveaus én een handig, extra bergvak voor de bijrijder.
Het elektronische kompas in de binnenspiegel verraadt dat de ontwerpers van de Santa Fe duidelijk de Amerikaanse automobilist in gedachten hadden.
Dat is fraai: zelfs de raamstijlen en het plafond zijn van een chique stof voorzien.
De 8-traps automaat verricht goed werk. Wie daar geen behoefte aan heeft, kan ook voor een handgeschakelde versnellingsbak kiezen.
Helemaal van deze tijd: het head-up display dat gegevens op de voorruit projecteert, zodat de bestuurder op de weg kan blijven kijken.
Wat onhandig nou toch weer: de tankklep gaat pas open als je aan een hendeltje bij de vloer van de bestuurder trekt. Beter was dit in de centrale vergrendeling verwerkt.
Al zie je de Santa Fe in Nederland niet vaak, in de VS is het een ander verhaal. Daar zijn ze dol op grote SUV’s en heeft de Sante Fa zelfs in grote mate bijgedragen aan het succes van Hyundai.
De Santa Fe is te koop vanaf € 59.995. Dan krijg je de 2.2 CRDI dieselmotor (andere motoren zijn er trouwens niet) in combinatie met een handbak en tweewielaandrijving. Met automaat kost deze uitvoering € 63.995. De geteste versie heeft de automaat én het Premium-uitrustingsniveau, waarmee de prijs komt op € 67.995 of – met vierwielaandrijving – € 72.995.
Het Premium-uitrustingsniveau brengt veel waardevolle extra’s met zich mee, zoals 19 inch wielen, het passagiersdetectie- en alarmsysteem voor de achterbank, een elektrisch bedienbare achterklep, 360-gradencamera, dodehoekbewaking, head-up display, elektrisch instelbare lendensteun bestuurder, led-mistlampen voor, 230 Volt-omvormer, volledig digitaal instrumentarium, achteruitrijradar, stoelen met geheugenstand en zitvlakverlenging, stoelventilatie voor, volledige led-verlichting voor en in de achterportieren geïntegreerde zonneschermen.
In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.
Verder in het nieuws
-
‘Nieuwe optie Google Maps: navigeren via goed verlichte wegen’
Google lijkt van plan een nieuwe manier van navigeren toe te voegen aan Google Maps. Gebruikers kunnen er straks voor kiezen om hun route te plannen via goed verlichte wegen, bijvoorbeeld als zij ‘s nachts veilig naar huis willen lopen of omdat zij als automobilist moeite hebben met slecht verlichte wegen. -
VRAAG & ANTWOORD Moeten mijn winterbanden ook spanning meten?
Mijn auto heeft zo’n – tegenwoordig verplicht – systeem dat met sensoren bij de ventielen de bandenspanning meet. Nu heb ik de zomerbanden verruild voor winterbanden en de velgen daarvan hebben niet die speciale ventielen waarmee de druk in de band gemeten wordt. Kan dit problemen geven bij een controle of ongeval? –Arjen Bijlsma -
Deze Mini is duurder dan een Porsche
Een uiterst zeldzame Mini Beach Car is geveild voor 230.000 pond, oftewel 273.000 euro. Voor dat bedrag koop je ook een gloednieuwe Porsche 911. -
Automobilist vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan
Wie het laatst lacht lacht het best, zullen agenten van Franse politie hebben gedacht toen zij de bestuurder van een bliksemsnelle Mercedes AMG staande willen houden. De bestuurder ging er vandoor met een snelheid van 240 km/u, en voor even hadden de agenten het nakijken. Totdat de snelheidsduivel even verderop zonder benzine kwam te staan. Zijn auto werd onmiddellijk in beslag genomen. -
VRAAG & ANTWOORD Hebben ook elektrische auto’s cruisecontrol?
Hebben de huidige elektrische auto’s ook een cruisecontrol, of is dat niet zinvol of zelfs technisch niet mogelijk? Ik heb daar nog nooit iets over gelezen. –H. Stekelenburg
-
Aan deze automodellen verdienen fabrikanten het meest
Fabrikanten maken auto's natuurlijk vooral om winst te kunnen maken. Maar welke modellen leveren hun het meeste geld op? Het Amerikaanse Bloomberg, gespecialiseerd in financiële analyse, zocht het uit. -
VRAAG & ANTWOORD Waarom hebben vrachtauto’s twee kentekens?
Steeds zie ik vrachtauto’s rijden met op de truck bijvoorbeeld een Pools kenteken en op de aanhanger een Nederlands of Duits kenteken. Waarom is dit? En stel, zo’n vrachtwagenchauffeur rijdt door rood, dan is voor en achter toch een ander kenteken vermeld? De aanhanger achter de auto van mijn zoon moet wel hetzelfde kenteken hebben. – Peet de Visser -
Dit zijn de boetes voor het verkeerd vervoeren van de kerstboom
Een kerstboom is geen handig object om met de auto te vervoeren. Een boom is groot, lang, onhandig, verliest naalden en is plakkerig door de hars. Vijf tips om dit gevaarte veilig en boetevrij thuis te krijgen.