Volledig scherm
De A-Klasse Limousine heeft de volwaardige uitstraling van een Mercedes sedan. © Bart Hoogveld

Test Mercedes-Benz A200 Limousine: volwassen mini-Mercedes

AUTOTESTIn tegenstelling tot Amerikanen en Aziaten zijn Europeanen niet zo gecharmeerd van sedans: traditionele, vierdeurs automodellen met aparte kofferbak. Toch waagt Mercedes de gok, met de A-Klasse Limousine.

Mercedes-Benz A200 Limousine (163 pk/120kW), vanaf € 36.075

Al is de animo voor sedans in de goedkopere prijsklassen niet groot, compactere auto’s zijn wel degelijk een trend. Wat dat betreft komt deze mini-Mercedes als geroepen. Met prijzen vanaf 33.665 euro is de A-Klasse Limousine best goedkoop, omdat hij de volwaardige uitstraling heeft van een Mercedes sedan. De uitrusting blijkt vanaf de basis bijna compleet, maar het is onverteerbaar dat een merk dat zich ‘premium’ noemt voor digitale radio 242 euro vraagt en ook voor dodehoekbewaking nog eens 545 euro extra rekent.

In het interieur valt het extreem brede, bovenop het dashboard geplaatste beeldscherm op. Dat ziet er fantastisch uit. Natuurlijk is deze Mercedes in grote lijnen de ‘gewone’ A-Klasse. Maar deze versie blijkt extreem goed gestroomlijnd en claimt zelfs een record te vestigen met haar lage luchtweerstand. Er is op de achterbank net genoeg beenruimte, maar de hoofdruimte houdt daar niet over. De kofferbak (420 liter) biedt meer inhoud dan de meeste hatchbacks in deze klasse. Meer ook dan de gewone A-Klasse hatchback, die 50 liter minder inhoud heeft.

De 1,3 liter viercilinder motor (testverbruik 1 op 15,9) houdt het benzineverbruik binnen de perken en presteert goed. Datzelfde geldt voor de zeventraps automaat en niet in de laatste plaats voor de besturing en wegligging. Van slechtere kwaliteit is de rijstrookbewaking. Zodra je onbedoeld een lijn op het wegdek overschrijdt, trapt die aan één kant van de auto hard op de rem en laat een luid, schrapend geluid horen. Daarvan schrikken de inzittenden en dat is helemaal niet veilig. Verder kun je maar beter niet kiezen voor het verlaagde sportonderstel. Dat brengt een extra lage voorspoiler met zich mee en die schraapt bij de minste of geringste verkeersdrempel over de weg.

Volledig scherm
© Bart Hoogveld

Plus
+ Meer bagageruimte dan de hatchback.
+ Prima motor en automaat.
+ Voorbeeldig weggedrag.

Min
- Manco’s in uitrusting.
- Te lage voorspoiler bij sportonderstel.
- Paniek zaaiende rijstrookbewaking.

Eindcijfer
7,0

Conclusie
De deftige A-Klasse Limousine oogt net wat meer als een traditionele Mercedes dan de A-Klasse hatchback. De extra bagageruimte maakt hem ook handiger in het gebruik. Maar in de techniek heeft Mercedes hier en daar steken laten vallen.

Extra testnotities

Als je zoals Mercedes-Benz een wereldspeler bent, is het soms niet zo moeilijk om een gok te wagen. Immers, de Chinezen zijn gek op sedans en als je dan toch al een A-Klasse Limousine voor China maakt, is het een kleine stap om die vervolgens ook in Europa uit te brengen.

Helaas gedraagt de spraakbediening van het ogenschijnlijk zeer geavanceerde MBUX-infotainment zich soms irritant. ‘Wat kan ik voor u doen’ klinkt het dan, omdat het systeem denkt dat je iets vraagt, terwijl dat helemaal niet het geval is. Sterker nog, als je wat terugzegt, begrijpt het systeem soms toch niet wat je bedoelt.

Volledig scherm
© Bart Hoogveld

Op de achterbank heb je in deze sedan meer zitruimte dan in de Mercedes CLA. Maar een flinke tunnel in de vloer beperkt de voetenruimte en maakt de achterbank eerder twee- dan driepersoons.

Volledig scherm
© Bart Hoogveld

De sedans in deze klasse beginnen een trend te vormen. Ook Audi heeft een soortgelijke sedan in de aanbieding, gebaseerd op de A3. En Toyota heeft er sinds kort ook één van hetzelfde formaat: de Corolla sedan.

Eigenlijk was de CLA ook al een sedan-achtige Mercedes. Maar die moet meer de sexy coupé uitstralen en Mercedes heeft ook besloten hem voortaan wat hoger te positioneren in het modelaanbod.

De A-Klasse Limousine is als A200 (laat je niet verwarren door de typenaam) met de geteste 1,3 liter viercilinder motor en handbak te koop vanaf € 36.075. Met automaat begint de prijs bij € 38.253. Getest is deze aandrijflijn, maar dan in de uitvoering Business Solution en die staat vanaf € 37.966 in de prijslijst. Tot de uitrusting behoren dan niet alleen de zeventraps automaat, maar ook cruisecontrol, led-koplampen, privacy-glas, achteruitrijcamera, diverse pakketten, AMG-line sportieve designaccenten én 18 inch wielen. Extra’s op de testauto zijn verder het panorama-schuifdak (€ 1126) en het Night-pakket (donkere en zwarte designaccenten, € 472). Alles bij elkaar brengt dit de prijs van de geteste auto op € 39.564.

In ons uitgebreide dossier Autotest vind je alle eerder verschenen tests.

Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
Volledig scherm
© Bart Hoogveld
  1. Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektri­sche auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt.
  2. Automobilist vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan

    Automobi­list vlucht met 240 km/u voor de politie, maar komt vervolgens met een lege tank te staan

    Wie het laatst lacht lacht het best, zullen agenten van Franse politie hebben gedacht toen zij de bestuurder van een bliksemsnelle Mercedes AMG staande willen houden. De bestuurder ging er vandoor met een snelheid van 240 km/u, en voor even hadden de agenten het nakijken. Totdat de snelheidsduivel even verderop zonder benzine kwam te staan. Zijn auto werd onmiddellijk in beslag genomen.