Test Opel Ampera-e: elektrisch rijden met haken en ogen
Delen per e-mail
De elektrische Opel Ampera-e moeten we alleen al vanwege zijn reikwijdte van 380 kilometer (WLTP-norm) serieus nemen. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan.
Opel Ampera-e (204 pk), vanaf €46.699
Geïntroduceerd net voordat Opel door General Motors aan PSA werd verkocht, viel de Ampera-e tussen wal en schip. Hij leek bij zijn debuut in 2017 nog een revolutie, vooral dankzij de flinke actieradius. Net als zijn voorganger, die nog gewoon Ampera heette, werd hij ontwikkeld in de VS. En Amerikaanse moeder GM gunde hem een heel nieuw platform voor de elektrische aandrijving. Al even bijzonder zijn de grote, mooie schermen in deze Opel: bijna net zo groot als bij Tesla en met een super-resolutie.
Maar bijvoorbeeld het weglaten van een navigatiesysteem is een onvergeeflijke fout. Wie wil navigeren, is aangewezen op een met een kabeltje gekoppelde iPhone. Die moet je dan maar net hebben.
Pijnlijk
Een pijnlijke mededeling in de prijslijst legt een andere misser bloot: ‘Alle diensten van OnStar, inclusief de Wifi hotspot, zullen na 31 december 2020 niet meer beschikbaar zijn. Ook de noodoproep-diensten zijn niet meer beschikbaar.’ Oftewel: na dit jaar gaat de Ampera-e offline. Opel zegt aan een oplossing te werken, maar duidelijk is dat de laatste levenslijnen met GM worden doorgesneden en daar is deze auto het slachtoffer van.
Jammer, want de Opel is op de achterbank én in de kofferbak ruimer dan de Hyundai Kona Electric, om maar eens een concurrent te noemen. In het comfort blijkt hij traditioneel Amerikaans goed: de stoelen zitten heerlijk, achterin is de hoge zit prettig en het veercomfort overtreft de verwachtingen. De elektrische aandrijving is stil, maar het rijwindgeluid is zeer aanwezig.
De Ampera-e rijdt snel, licht, gemakkelijk en kan ook snelladen. Bij zijn komst was de Ampera-e nog een trendsetter met 380 kilometer reikwijdte, maar de nieuwere Hyundai Kona Electric haalt 449 km. In de praktijk kom je met deze Opel ruim 300 kilometer ver.
Plus
+ Ruim voor passagiers én bagage
+ Rijdt snel, licht en gemakkelijk
Min
- Geen eigen navigatie
- Gaat op 31 december 2020 offline
Eindcijfer
6,7
Conclusie
De Ampera-e kan met zijn reikwijdte, ruimte en comfort de concurrentie gemakkelijk aan. Dit is een eigentijdse auto met karakter. Maar de machtswisseling boven het merk Opel maakte hem het kind van de rekening.
Extra testnotities
- De Opel Ampera-e is te koop vanaf €46.699. Daarmee blijft hij net onder de grens van 50 mille en profiteert hij dus van de lage 4 procent bijtelling over de gehele catalogusprijs.
- Deze Opel sneller dan sommige concurrenten. Specificaties van het laadsysteem: AC 7,4 kW en DC 50 kW.
- In de VS wordt de Opel Ampera-e verkocht als Chevrolet Bolt.
- Helaas kun je met deze elektrische auto geen aanhanger trekken.
- De afwerking valt hier en daar tegen. Zo is er een slap afdekzeil boven de bagageruimte, in plaats van een stevige hoedenplank. En de bekleding doet ook wat goedkoop aan. Maar de contrasterende kleuren van het dashboard staan deze Opel goed.
- Dat zie je tegenwoordig nog maar zelden bij auto’s: ruitenwissers die naar elkaar toe bewegen.
- De Ampera-e heeft een behoorlijke standaarduitrusting, inclusief stoelverwarming en verwarmbaar stuur, een 8 inch groot centrale beeldscherm, parkeersensoren voor en achter en de mogelijkheid om smartphones draadloos op te laden. Getest is de extra rijk uitgeruste Business Executive en die kost €50.349. Hij heeft leren bekleding, een achteruitrij-assistent, middenarmsteun achter, achteruitrijcamera, verwarmbare achterbank, geavanceerde parkeer-assistent, rijstrook- en dodehoek-bewaking, Bose audiosysteem, verkeersbordherkenning, volgafstand-indicator, 17 inch lichtmetalen wielen en zelf-dichtende (anti-lek) banden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Verzamelaars Kees en Jacqueline zien hun acht Chryslers afbranden: ‘Konden alleen maar toekijken’
Kees en Jacqueline Sperling beleefden maandag een regelrechte nachtmerrie. Bij een verwoestende brand op een boerderij in Achterveld, waarbij 250 geiten om het leven kwamen, gingen ook hun acht bijzondere Chryslers in vlammen op. ,,Het was een zwarte dag in ons leven.’’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Hoe reageert trajectcontrole om 19.00 uur op hogere snelheid?’
,,Wanneer je in een trajectcontrole rijdt en het wordt 19.00 uur, kun je dan vanaf dat moment 130 km/u gaan rijden?”, vraagt lezer R. van der Vies. ,,Dus als je met 100 erin rijdt en met 130 eruit, is het systeem dan zodanig afgesteld dat het hier rekening mee houdt?” -
ANWB waarschuwt voor gevaarlijk autostoeltje: ‘Gebruik het niet’
Bij een test van autostoeltjes is de ANWB op ‘een ernstig defect’ van het Chicco Kiros i-Size zitje met het bijbehorende Isofix onderstel gestuit. Het biedt geen goede bescherming bij een ongeval en is zo gevaarlijk dat de ANWB vóór de publicatie van de test op 25 mei nu al waarschuwt het in deze combinatie niet te gebruiken. -
Sterrenhemel, espressomachine en computergame: dit zijn de meest bijzondere auto-accessoires
Lexus onthulde onlangs een model met ingebouwde platenspeler, maar dat is niet de enige buitenissige auto-optie. Dit zijn andere exotische opties van nieuw verkochte auto's. -
PREMIUM
Goedkoper autorijden met het nieuwe merk Lynk&Co: zo werkt het
Het auto-abonnement van het nieuwe merk Lynk&Co biedt je voor 500 euro per maand een nieuwe, rijk uitgeruste SUV van flink formaat. En als je hem met vrienden of familie deelt, wordt hij steeds goedkoper. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
-
Veel autobanden hebben een te lange remweg
De jaarlijkse bandentest van Autoweek maakt duidelijk dat de zoektocht naar goede zomerbanden best lastig is. Al bij de eerste testronde bleek dat van de 53 bandensoorten er 14 een veel te lange remweg hadden. -
Deze zwaar verwaarloosde BMW M3 smeekt bijna om een nieuwe eigenaar
De BMW M3 in deze advertentie is overduidelijk zwaar verwaarloosd. Na een aanrijding is de auto weggezet en nu staat hij ogenschijnlijk al enkele jaren weg te roesten in een veld. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom werkt mijn radio in veel tunnels niet?’
,,Waarom valt in veel tunnels het FM-signaal van de radio helemaal weg?”, vraagt lezer Jan Stutvoet. ,,Dit gebeurt zelfs in de nieuwste tunnels. Bij een calamiteit zou ik hierdoor niet eens via de radio geïnformeerd kunnen worden. Moet ik wellicht aan de DAB-radio?”