Test Opel Ampera-e: elektrisch rijden met haken en ogen
Delen per e-mail
De elektrische Opel Ampera-e moeten we alleen al vanwege zijn reikwijdte van 380 kilometer (WLTP-norm) serieus nemen. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan.
Opel Ampera-e (204 pk), vanaf €46.699
Geïntroduceerd net voordat Opel door General Motors aan PSA werd verkocht, viel de Ampera-e tussen wal en schip. Hij leek bij zijn debuut in 2017 nog een revolutie, vooral dankzij de flinke actieradius. Net als zijn voorganger, die nog gewoon Ampera heette, werd hij ontwikkeld in de VS. En Amerikaanse moeder GM gunde hem een heel nieuw platform voor de elektrische aandrijving. Al even bijzonder zijn de grote, mooie schermen in deze Opel: bijna net zo groot als bij Tesla en met een super-resolutie.
Maar bijvoorbeeld het weglaten van een navigatiesysteem is een onvergeeflijke fout. Wie wil navigeren, is aangewezen op een met een kabeltje gekoppelde iPhone. Die moet je dan maar net hebben.
Pijnlijk
Een pijnlijke mededeling in de prijslijst legt een andere misser bloot: ‘Alle diensten van OnStar, inclusief de Wifi hotspot, zullen na 31 december 2020 niet meer beschikbaar zijn. Ook de noodoproep-diensten zijn niet meer beschikbaar.’ Oftewel: na dit jaar gaat de Ampera-e offline. Opel zegt aan een oplossing te werken, maar duidelijk is dat de laatste levenslijnen met GM worden doorgesneden en daar is deze auto het slachtoffer van.
Jammer, want de Opel is op de achterbank én in de kofferbak ruimer dan de Hyundai Kona Electric, om maar eens een concurrent te noemen. In het comfort blijkt hij traditioneel Amerikaans goed: de stoelen zitten heerlijk, achterin is de hoge zit prettig en het veercomfort overtreft de verwachtingen. De elektrische aandrijving is stil, maar het rijwindgeluid is zeer aanwezig.
De Ampera-e rijdt snel, licht, gemakkelijk en kan ook snelladen. Bij zijn komst was de Ampera-e nog een trendsetter met 380 kilometer reikwijdte, maar de nieuwere Hyundai Kona Electric haalt 449 km. In de praktijk kom je met deze Opel ruim 300 kilometer ver.
Plus
+ Ruim voor passagiers én bagage
+ Rijdt snel, licht en gemakkelijk
Min
- Geen eigen navigatie
- Gaat op 31 december 2020 offline
Eindcijfer
6,7
Conclusie
De Ampera-e kan met zijn reikwijdte, ruimte en comfort de concurrentie gemakkelijk aan. Dit is een eigentijdse auto met karakter. Maar de machtswisseling boven het merk Opel maakte hem het kind van de rekening.
Extra testnotities
- De Opel Ampera-e is te koop vanaf €46.699. Daarmee blijft hij net onder de grens van 50 mille en profiteert hij dus van de lage 4 procent bijtelling over de gehele catalogusprijs.
- Deze Opel sneller dan sommige concurrenten. Specificaties van het laadsysteem: AC 7,4 kW en DC 50 kW.
- In de VS wordt de Opel Ampera-e verkocht als Chevrolet Bolt.
- Helaas kun je met deze elektrische auto geen aanhanger trekken.
- De afwerking valt hier en daar tegen. Zo is er een slap afdekzeil boven de bagageruimte, in plaats van een stevige hoedenplank. En de bekleding doet ook wat goedkoop aan. Maar de contrasterende kleuren van het dashboard staan deze Opel goed.
- Dat zie je tegenwoordig nog maar zelden bij auto’s: ruitenwissers die naar elkaar toe bewegen.
- De Ampera-e heeft een behoorlijke standaarduitrusting, inclusief stoelverwarming en verwarmbaar stuur, een 8 inch groot centrale beeldscherm, parkeersensoren voor en achter en de mogelijkheid om smartphones draadloos op te laden. Getest is de extra rijk uitgeruste Business Executive en die kost €50.349. Hij heeft leren bekleding, een achteruitrij-assistent, middenarmsteun achter, achteruitrijcamera, verwarmbare achterbank, geavanceerde parkeer-assistent, rijstrook- en dodehoek-bewaking, Bose audiosysteem, verkeersbordherkenning, volgafstand-indicator, 17 inch lichtmetalen wielen en zelf-dichtende (anti-lek) banden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom je in de wasstraat nooit een duur programma moet kiezen
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Duitse evenknie van de ANWB zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is volgens de Adac vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft het zin om een oudere diesel om te bouwen?’
,,In Duitsland kun je een Euro 4 of 5-dieselauto laten ombouwen (‘umrüsten’) naar Euro 6. Als je zo’n auto vervolgens importeert naar Nederland, wordt die hier dan ook als ‘schonere’ Euro 6 geaccepteerd?”, vraagt lezer Ab Leunissen. -
video
Zonneauto die 1600 kilometer ver komt op één lading binnen 24 uur uitverkocht
De eerste lading zonneauto's ter wereld was binnen 24 uur uitverkocht. Het mede door zonnecellen gegenereerde rijbereik van deze Aptera klinkt dan ook indrukwekkend. -
Ministerie deed aangifte tegen Fiat Chrysler om sjoemelsoftware in dieselmotoren
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eind februari aangifte gedaan tegen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vanwege sjoemelsoftware in dieselmotoren. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving door Nieuwsuur. Een Jeep-dieselmotor, die gemaakt wordt door FCA, zou veel meer stikstof uitstoten dan toegestaan. -
PREMIUM
Meiden die rijden staan opeens in de belangstelling: ‘Dit is meer dan een mannenwereld’
Het zijn de koninginnen van de weg, echte kilometervreters. Steeds meer vrouwen sturen met enorme vrachtwagencombinaties over de weg. Wekelijks zijn hun avonturen te zien in het populaire televisie-programma ‘Meiden die Rijden’. Vier vrachtwagenchauffeurs over hun keuze voor het vak, flauwe grappen en het ‘truckersbestaan’.
-
Kortsluiting en brandgevaar: BMW roept 430.000 auto's terug
BMW roept in Duitsland 430.000 modellen uit de 3 Serie terug. De reden hiervoor is een al langer bekende brandgevaarlijke situatie, die in de Verenigde Staten eerder leidde tot ingrijpen door overheidsinstanties. -
Bezorgauto ontsnapt dankzij keien aan frisse duik
Het nut van de handrem werd donderdagmiddag maar weer eens bewezen, op de Bleijenhoek in Dordrecht. Een bezorgauto van de apotheek reed zonder bestuurster de kade af. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je een auto half op de stoep parkeren?’
,,Al jaren lijkt het voor veel automobilisten de gewoonste zaak van de wereld om gedeeltelijk op de stoep te parkeren. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, mits er rekening wordt gehouden met voldoende ruimte op het trottoir voor voetgangers, scootmobielen, etc. Maar is het strafbaar en zou er daarom misschien toch meer geverbaliseerd moeten worden?”, vragen lezers Adrie en Leontine van Bergen.