Test Opel Insignia Sports Tourer: Reus maakt indruk
AutotestDe Opel Insignia Sports Tourer is een reus van een stationwagon. Maar biedt hij ook echt meer auto dan zijn concurrenten?
Delen per e-mail
Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI (136 pk) automaat, vanaf €40.849
Opel heeft donders goed in de gaten dat je van goeden huize moet komen als je in de klasse van de VW Passat wil meetellen. Bij de Insignia Sports Tourer is daarom niet op het formaat bezuinigd, want in principe geldt: hoe groter de auto, des te meer ruimte. Als je de achterbankleuning omklapt, biedt deze Opel zelfs meer bagageruimte dan de (aanzienlijk duurdere) Volvo V90. Handig: in de zijwanden van het laadruim kan je met een knopje die leuning elektrisch omklappen. Achterin worden de inzittenden verwend met stoelverwarming en extra usb-aansluitingen, maar helaas beperkt de gigantische tunnel daar wel de voetenruimte.
Het interieur is bijzonder ruim en netjes aangekleed, maar niet premium. Ietwat ouderwets, maar volgens sommige automobilisten nuttig, zijn de metertjes van de olie- en koelwatertemperatuur en accuspanning. Het goed werkende infotainment is nog van Opel en GM, want dit is het laatste model vóór de overname van Opel door het Franse PSA. Met Opel Onstar (het bedieningspaneel zit bij de binnenspiegel) kan je in gesprek met iemand van het callcenter, voor hulp of advies. Ook handig is de wifi hotspot, met snel internet voor wel zeven apparaten.
In het weggedrag valt het prima onderstel op, met een adequate schokdemping en goed veercomfort. De strakke besturing en uitstekende wegligging zullen sportief ingestelde bestuurders bekoren. De 136 pk 1,6 liter dieselmotor is niet te luidruchtig en net even wat pittiger dan de 110 pk basisdiesel in de Insignia en dat is prettig. Zijn kracht en souplesse passen uitstekend bij het formaat en het comfort van deze auto. Hetzelfde geldt voor de automaat. Het verbruik tijdens de test lag rond de 1 op 16. Het is in deze tijd natuurlijk wel de vraag of het verstandig is te investeren in een dieselversie, maar deze Insignia is ook met prima benzinemotoren verkrijgbaar.
PLUS
Veel ruimte. Voorbeeldig weggedrag. Fijne motor en automaat.
MIN
Beperkte voetenruimte achterin. Onzekere toekomst diesel.
EINDCIJFER
8,0
CONCLUSIE
De grootste stationwagon van Opel maakt zijn belofte waar als het gaat om zit- en bagageruimte. Bovendien heeft de geteste versie een prima combinatie van dieselmotor en automaat en is zijn weggedrag voorbeeldig.
EXTRA TESTNOTITIES
- Met bijna vijf meter is dit de langste stationwagon die je in Nederland kan kopen. Desondanks biedt hij (net) niet de meeste bagageruimte van allemaal, als je de bank en afdekking van het laadruim intact laat.
- In de geteste versie bieden de AGR-voorstoelen veel steun en comfort. Jammer alleen dat de voorkant van de zitting niet in hoogte verstelbaar is.
- In geval van nood worden via Opel OnStar ook automatisch hulpdiensten gestuurd, maar sinds deze maand is zo’n systeem in alle nieuwe auto’s verplicht.
- Met een knopje bij de bestuurder is de opzwaaihoogte van de elektrisch bedienbare achterklep in te stellen. Handig als je in een parkeergarage met laag plafond staat.
- Handig zijn ook de geïntegreerde tankdop- en klep.
- De Insignia beschikt over veel moderne veiligheidssystemen en rijhulpen.
- De achterklep laat zich ook met een voetbeweging onder een bewegingssensor openen. Dat hebben meer auto’s tegenwoordig, maar handig bij deze Opel is dat de positie van die sensor op straat wordt geprojecteerd.
- De Insignia Sports Tourer is te koop vanaf €35.249. Dan krijg je de 1.5 Turbo met handbak. De geteste versie is de 1.6 CDTI (136) pk, die vanaf €37.849 in de prijslijst staat. In dit geval is het de versie met automaat (vanaf €40.849) in de uitvoering Business Executive, waardoor de prijs op €41.699 komt. En dan is de geteste auto nog verrijkt met een aantal optiepakketten: leren bekleding, AGR-comfortstoelen met verschuifbare zittingen, een deelbare achterbank en stoelverwarming in een pakket dat €1.295 kost. Daarbij komt het Advanced Sight pakket met head-up display, 8 inch hoofdscherm led matrix-koplampen (€1.695) en het Executive Plus pakket (€1.495) dat bestaat uit dode hoekbewaking, achteruitrij-camera, parkeerassistent, achteruitrij-radar, elektrisch verwarmbare en inklapbare buitenspiegels met instapverlichting. Daarbij komen ook nog de elektrisch bedienbare achterklep met voetsensor (€495), mistlampen voor (€195) en privacy-glas (€195). En zo komt de totaalprijs van de geteste auto op €47.069.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Mag je je telefoon gebruiken als je stilstaat voor het stoplicht?
,,Als je voor een rood verkeerslicht stilstaat, mag je dan wel je telefoon even pakken om te kijken of iemand je heeft geappt of een ander liedje op te zetten op Spotify?”, vraagt lezer Jos Klein. -
Amerikaanse autohandelaren ‘dumpen’ schadeauto's steeds vaker in Europa
Er worden steeds meer gebruikte auto's vanuit de Verenigde Staten naar Europa gehaald. En met veel van die auto's is iets mis, zo blijkt. -
Leeuw overleeft het nieuwe merklogo van Peugeot
Peugeot heeft een nieuw merklogo gepresenteerd. Een leeuw blijft natuurlijk altijd een leeuw, maar de koning der dieren kan op vele manieren worden getekend. -
Nieuwe Porsche 911 GT3 verlegt de grenzen
De Porsche 911 is nu ook als extra krachtige GT3 verkrijgbaar. Die perst 510 pk uit zijn 4.0 zescilinder boxermotor en mag zich daarmee (tot de komst van de GT3 RS en GT2) het sportiefste lid van de 911-familie noemen. -
Gepantserde auto van de marechaussee blijkt niet bestand tegen poller
Pollers en auto’s, het gaat wel vaker mis. Maar op de Korte Poten in Den Haag raakte vanochtend een gepantserde auto van de Koninklijke Marechausse beschadigd door zo'n uit de straat opdoemende paal.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft een fietser ook voorrang op het zebrapad?’
,,Moet ik een fietser voorrang geven als hij of zij fietsend het zebrapad oversteekt?”, vraagt lezer Corne Kemmeren. -
PREMIUM
Garage wil klant laten gijzelen die dure auto meenam en er nu heel Europa mee doorrijdt
Hengeloër Mark de J. (39) moet worden opgespoord en gegijzeld in het huis van bewaring tot hij de Lexus waarin hij sinds vorig jaar augustus rondrijdt, heeft teruggegeven aan Peterman Exclusief in Enschede. Dat is de eis die het garagebedrijf deze week neerlegde in een kort geding. -
91-Jarige topman van beroemd auto- en motorfietsenmerk stopt ermee
Hij wordt vaak bestempeld als de Koningin Elizabeth van de auto-industrie: Osamu Suzuki. Met zijn 91 jaar is hij nog altijd de hoogste baas van de beroemde Japanse fabriek van auto's, motorfietsen en buitenboordmotoren. Maar nu heeft Osama Suzuki te kennen gegeven dat hij later dit jaar wil terugtreden als bestuursvoorzitter van het bedrijf.