Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © REUTERS

Topbestuurders Volkswagen schikken voor 9 miljoen in dieselzaak

Topbestuurders van Volkswagen hebben een schikking getroffen in een Duitse rechtszaak wegens het dieselschandaal bij de automaker. Topman Herbert Diess en president-commissaris Hans Dieter Pötsch betalen ieder 4,5 miljoen euro om vervolging wegens misleiding van aandeelhouders te voorkomen.

Openbaar aanklagers in Duitsland beschuldigden de twee bestuurders ervan te laat beleggers te hebben geïnformeerd over een Amerikaans onderzoek naar gesjoemel met uitstootwaarden van dieselauto’s. In 2015 gaf het bedrijf toe met behulp van illegale software vals te hebben gespeeld bij emissietesten.

Compensatie voor boete

Justitie in Duitsland klaagde Diess en Pötsch vorig jaar aan voor marktmanipulatie. De raad van commissarissen van Volkswagen stelt nu, na onderzoek van eigen juristen, dat de twee niets verkeerd hebben gedaan. Het bedrijf is daarom van plan de bestuurders te compenseren voor hun boete.

Achterhouden informatie

Ook de voormalige topman van Volkswagen, Martin Winterkorn, werd aangeklaagd wegens het achterhouden van informatie voor beleggers. Het Duitse persbureau DPA meldt op basis van ingewijden dat ook die zaak snel tot een einde kan worden gebracht. 

CEO Herbert Diess van de Volkswagen Groep.
Volledig scherm
CEO Herbert Diess van de Volkswagen Groep. © EPA

Winterkorn, die kort na het uitkomen van het dieselschandaal aftrad, wordt door de Duitse justitie ook beschuldigd van ernstige fraude. Tot een rechtszaak is het nog niet gekomen, omdat rechters twijfels hebben over de geldigheid van enkele beschuldigingen.

30 miljard euro

Door het gesjoemel van Volkswagen leken miljoenen dieselauto’s minder vervuilend dan ze waren. Het schandaal heeft het autoconcern, waar ook merken als Audi en Skoda onder vallen, inmiddels zo’n 30 miljard euro aan boetes en schadevergoedingen gekost.

Stichting Volkswagen Car Claim stapte oktober vorig jaar naar de rechter om een schadevergoeding af te dwingen bij onder andere Volkswagen.

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”