Volledig scherm
Explosie waterstoftankstation in Noorwegen © NRK

Toyota en Hyundai stoppen levering waterstofauto in Noorwegen na explosie vulstation

Toyota en Hyundai zijn in Noorwegen tijdelijk gestopt met de levering van hun modellen Mirai en Nexo, nadat in dat land een waterstofstation is geëxplodeerd. Daarbij raakten twee mensen lichtgewond.

De explosie vond afgelopen maandag plaats op het Uno X-waterstoftankstation in de Noorse stad Sandvika, schreef Dagbladet. Twee automobilisten raakten lichtgewond, mede doordat de explosie hun airbags deed afgaan. De oorzaak van het incident is nog niet bekend. Het is te vroeg om te bepalen of het gaat om een menselijke fout, een fabricagefout of een ontwerpprobleem.

Waterstofleverancier Nel Hydrogen heeft uit voorzorg besloten om ook meerdere andere tankstations in hun netwerk tijdelijk te sluiten. Vanwege die sluiting hebben Toyota en Hyundai aangekondigd tijdelijk de levering van waterstofauto’s op te schorten. Eigenaren van waterstofauto’s kunnen, om niet volledig duidelijke redenen, aanspraak maken op vervangend vervoer. De maatregel geldt voorlopig alleen voor Noorwegen.

  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association