‘Toyota zet aan tot onveilig rijgedrag’
Autofabrikanten zijn beter in het maken van auto's dan reclamecampagnes, zo lijkt het. Veel merken gingen de laatste maanden de fout in en nu is er in Australië een filmpje van Toyota verboden.
Delen per e-mail
De Reclame Code Commissie van Australië heeft de reclame verboden, omdat deze ‘mensen kan beïnvloeden om te hard te rijden’ en dat dit ‘zeer gevaarlijk’ is. In de clip is de nieuwe Yaris GR in actie te zien, een zeer snelle uitvoering van de Yaris.
Te zien is hoe een Yaris GR driftend een garage verlaat en vervolgens hard wegrijdt op een onverharde weg. Daarmee overtreedt Toyota twee codes, namelijk onveilig weggedrag en het overtreden van de maximumsnelheid. Tegen CarExpert zei Toyota dat het de klacht zeer serieus neemt, maar het merk ontkent dat de advertentie in strijd is met de wetgeving.
De Toyota Yaris GR heeft een 261 pk en 360 Nm sterke 1.6 liter driecilinder motor en is daarmee de krachtigste driecilinder die ooit in een reguliere straatauto werd geleverd. De vanafprijs van dit compacte bommetje op wielen bedraagt in Nederland € 50.495.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Love it or hate it: de gewaagde Mach-E is een Ford Mustang ‘nieuwe stijl’
Met nogal geforceerde marketingtermen presenteert Ford de Mach-E als ‘de Mustang van de 21ste eeuw’. Spierballentaal. Want is dit niet gewoon de zoveelste elektrische gezinsauto? -
Dit zijn de beste auto's ter wereld volgens vrouwelijke journalisten
Om de vrouwelijke stem in de autojournalistiek kracht bij te zetten, bestaat er een verkiezing van de Auto van het Jaar met uitsluitend vrouwelijke juryleden. Zij maakten deze week hun shortlist bekend voor wat uiteindelijk dé auto van 2021 wordt. -
VIDEO Te koop: racewagen van Nederlandse coureur die wordt gezocht voor de verdwijning van twee vrouwen
In Amerika wordt de race-Porsche van de Nederlandse coureur Hans-Johan Paul geveild. Hij werd er onder meer tweede mee tijdens de 24 uur van Le Mans. Justitie in Amerika zoekt hem nog altijd wegens de verdwijning van zijn echtgenote en een andere vrouw. -
Tesla-baas Elon Musk rijkste persoon ter wereld: ‘Nou, tijd om weer aan het werk te gaan’
Elon Musk, topman van autobouwer Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX, is de rijkste man op aarde geworden. Hij onttroont daarmee Jeff Bezos, oprichter en baas van webwinkelconcern Amazon, zo wijst de miljardairsindex van persbureau Bloomberg uit. -
Kleurrijkste auto aller tijden keert nog één keer terug, maar is niet te koop
De Nederlandse importeur van Volkswagen brengt de kleurrijkste auto uit de geschiedenis voor één keer terug. De Polo Harlekin (Duits voor Harlekijn) van 2021 is echter, in tegenstelling tot het origineel, niet te koop. Hij is slechts bedoeld als opkikkertje in een tijd waarin de vrolijkheid soms ver te zoeken is.
-
Man slaagt na 157 pogingen eindelijk voor theorie-examen
Slagen voor je theorie-examen gaat niet iedereen even makkelijk af. Een Britse man is pas na 157 pogingen geslaagd en betaalde in totaal meer dan 4000 euro aan examengeld. Daarmee is hij al flink langer bezig dan de nummer twee op dit illustere lijstje: een 34-jarige vrouw die na 117 pogingen nog altijd niet geslaagd is. -
Volkswagen biedt excuses aan voor racistische reclame
De directie van Volkswagen heeft excuses aangeboden voor een racistisch reclamefilmpje op Instagram en Facebook. In de video wordt een man met een donkere huidskleur door een enorme witte hand uit de buurt gehouden van de nieuwe Golf 8. Vervolgens wordt de man in een café geduwd met de naam ‘Petit Colon’, oftewel Kleine Kolonist. Bovendien komen groot de letters N, G, E en R in beeld: volgens critici een duidelijk verwijzing naar de woorden nigger en neger. -
BMW zegt sorry voor belachelijk maken belangrijkste doelgroep op social media
BMW heeft excuses aangeboden voor een op social media gelanceerde campagne die de zogeheten ‘boomers’ belachelijk maakt. Met de zin ‘Oké, Boomer, en wat is jouw reden om niet te veranderen?’ zette de campagne kwaad bloed bij de belangrijkste groep kopers van BMW's.