Volledig scherm
Streng controleren lijkt de Belgen niet te deren. 24 procent vindt rijden onder invloed geen probleem. © BELGA

Trieste aanvoerder: 1 op de 4 Belgen met slok op achter het stuur

Een kwart van de Belgische automobilisten heeft er geen probleem mee om met een slokje op achter het stuur te kruipen. Uit de resultaten van een wereldwijde enquête blijkt dat een op de vier Belgische bestuurders de afgelopen maand aan het verkeer deelnam terwijl hij mogelijk boven de wettelijke limiet zat. In Nederland stapt minder dan een op de tien chauffeurs beschonken in de auto.

De uitkomsten van de ESRA-studie (E-Survey of Road users’ Attitudes), uitgevoerd door internationale verkeersveiligheidsinstituten, worden vandaag bekendgemaakt op een congres in Brussel. Van de 2000 ondervraagde Belgische bestuurders gaf 24 procent aan de laatste maand gereden te hebben nadat ze naar hun idee aan hun wettelijke taks zaten.

Daarmee scoort België opvallend slechter dan het Europese gemiddelde (13 procent). In Nederland en Duitsland was dat 9 procent. Van alle 32 bevraagde landen scoren de Belgen het slechtst. Hongarije en Finland eindigden bovenaan met slechts 4 procent chauffeurs met een ‘sappie’ op.

Het Belgische verkeersveiligheidsinstituut Vias heeft het initiatief genomen voor de studie naar verkeersveiligheid. Volgens Vias blijkt dat de mentaliteit ten opzichte van alcohol in België nog veel te laks is. In het per fiets deelnemen aan het verkeer zien nog minder Belgen een probleem.

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
1 op de vier Belgen werd gevraagd te blazen het afgelopen jaar. © BELGA

Te tolerant

28 procent van de fietsers zegt dat ze mogelijk dronken de weg op zijn gegaan. Gemiddeld zit Europa op 17 procent. België voert de Europese ranglijst ook aan wat betreft het aanvaarden van dronken rijden. ,,Van dit rapport word je niet vrolijk’’, zegt Stef Willems, woordvoerder van veiligheidsinstituut Vias tegen Het Laatste Nieuws.

,,We zijn gewoon te tolerant. Als je zegt dat je mogelijk gereden hebt met een glas te veel op, zeg je eigenlijk dat je nog kan rijden in beschonken toestand. Zolang mensen dat denken, blijven ze de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Voor fietsers gelden dezelfde regels als voor automobilisten’’, aldus Willems.

Niet enkel alcohol, maar ook drugs vormen een probleem onder de Belgen. 7 procent van alle Belgische bestuurders zegt een uur na drugsgebruik in de auto of op de fiets te stappen. Onder jongeren tot 24 jaar is dat zelfs meer dan een op acht. Desondanks is het aantal letselgevallen door alcoholgebruik de laatste 10 jaar afgenomen met 26 procent.

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
Niet enkel alcohol, maar ook drugs vormen een probleem onder autorijdende Belgen. © BELGA

Hogere pakkans

Uit de rapportage blijkt dat een hogere pakkans niet altijd helpt. In de voorbije twaalf maanden werd een op de vier Belgen (24 procent) gevraagd te blazen. Gemiddelde in Europa is 18 procent. In landen waar de mores wat betreft alcohol in het verkeer al beter is, zoals in Nederland en Duitsland, blaast respectievelijk een op de tien en een op de veertien chauffeurs.

Wat alcoholcontroles aangaat, spannen de Polen de kroon. Daar blies het afgelopen jaar bijna een op de twee bestuurders (47 procent). Tweede en derde zijn de landen Finland (39 procent) en Hongarije (37 procent).

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”