Volkswagen wil net zo snel auto's produceren als Tesla en bouwt complete fabriek om
Volkswagen staat aan de vooravond van een grootscheepse verbouwing van zijn fabriek in thuishaven Wolfsburg. Daarmee wil de automaker de strijd aangaan met de Amerikaanse branchegenoot Tesla, die nabij Berlijn een gigafabriek aan het bouwen is. Topman Herbert Diess zou aan zijn topmanagers hebben medegedeeld dat Volkswagen zich moet kunnen meten met de beoogde productiesnelheid van Tesla.
De gloednieuwe fabriek van Tesla kan straks in 10 uur tijd een auto in elkaar zetten. Dat is minder dan de helft van de tijd die nu nodig is om een Golf of Tiguan, de belangrijkste modellen van Volkswagen, te produceren. Details over de Volkswagen-plannen, zoals de kosten die met de verbouwing zijn gemoeid, ontbreken. De productielocatie in Wolfsburg is de grootste ter wereld. Jaarlijks rollen meer dan 800.000 wagens deze fabriek uit.
Diess zou ook hebben aangegeven dat de automaker zijn kosten drastisch moet verlagen om concurrerend te blijven, omdat de coronacrisis heeft aangetoond dat verschillende branchegenoten wendbaarder zijn. Een woordvoerder van Volkswagen weigerde commentaar.
Een dag eerder kreeg Diess het vertrouwen van het bestuur met zijn strategie om het bedrijf effectiever te maken. Ook een conflict over benoemingen in het management werden gesmoord, onder meer door een reeks afspraken te maken over kostenbesparingen. Verder werd besloten de merken Ducati en Lamborghini te behouden.
Kosten moeten omlaag
Diess heeft ook gepleit voor de aanstelling van een IT-bestuurder bij het bedrijf. Daarover wordt volgend jaar een beslissing genomen. VW had de afgelopen tijd grote problemen met de ontwikkeling van nieuwe software, die zelfs de introductie van belangrijke, nieuwe modellen vertraagden. De topman zei verder dat Volkswagen tot nu toe redelijk door de crisis lijkt te komen, maar dat de kosten nog steeds te hoog zijn. In eerste instantie moeten de vaste kosten tegen 2023 met 5 procent omlaag.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Mag je tegenwoordig parkeren op de hoek van de straat?
‘Steeds vaker zie je de meest absurd geparkeerde auto’s op de hoek van een straat’, aldus Ton Helwig in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Als het voorwiel maar langs de stoeprand staat, dat is blijkbaar al genoeg. De rest van de auto staat dan op de kruising. Ik heb vroeger geleerd dat je minimaal 5 meter moet vrijlaten tot de hoek. Zijn er geen regels meer, of is er geen handhaving?’ -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
PREMIUMVIDEO / LEZERSTEST
Lezers testen de VW ID.3: ‘Een icoon in de dop? Misschien’
Na de Kever en Golf moet de elektrische ID.3 het derde hoofdstuk worden in de geschiedenis van Volkswagen. Maar hoe landt hij bij de consument? Drie potentiële kopers voelen hem aan de tand. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit.
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Snel toeslaan of laten staan? De ‘voordelige’ Volkswagen ID.4 getest
Volkswagen zette alles op alles om de nieuwe ID.4 nog dit jaar naar Nederland te krijgen. Dat is gelukt: wie de elektrische SUV dit jaar nog leaset, profiteert op de valreep van de lage 8 procent bijtelling. Dat is aantrekkelijk, maar is hij goed genoeg om nu meteen toe te happen? -
-
-
PREMIUM
Waarom je op de A12 nooit harder mag dan 100 km/u (en dat voorlopig zo blijft)
De spitsstroken op de A12 van Gouda naar Zoetermeer en terug staan al vijf jaar permanent open. Een jubileum dus, maar niet een waar je de slingers voor ophangt. Of toch wel? -
PREMIUM
Gehandicaptenverzorgster scoort aan lopende band parkeerbonnen: ‘Gemeente moet oplossing bedenken’
Weinig mensen zullen zo veel parkeerbonnen krijgen als de Dordtse Annemieke Ooyen. Soms gaan er weken voorbij dat ze er geen één krijgt, soms kan ze in een maand 300 euro aftikken. De zorg voor ernstig gehandicapte mensen maakt dat ze lang niet altijd volgens de boekjes kan parkeren.