Volvo's SUV-Coupé: het hippe broertje van de elektrische XC40
AutotestDe puur elektrische Volvo C40 kan bij Nederlanders weinig verkeerd doen. De SUV-coupé ziet er goed uit, is voorzien van de beproefde techniek van de XC40 én kan een flinke caravan trekken. Alleen het zicht naar achteren stelt teleur.
Volvo was al ‘woke’ voordat het woord was verzonnen. Zo nam het bedrijf als een van de eerste autofabrikanten ter wereld afscheid van de nogal omstreden dieselmotoren en begrensde het de topsnelheid van al zijn modellen op 180 kilometer per uur. Ook wil het merk in 2040 klimaatneutraal produceren en moeten alle modellen compleet recyclebaar zijn. Daarnaast maakt Volvo echt werk van de elektrificatie van zijn gamma.
Met de nieuwe C40 brengt het nu zijn allereerste puur elektrische auto op de markt. Daarmee bedoelen we dat dit model niet meer leverbaar is met verbrandingsmotor. Dit in tegenstelling tot zijn technische evenknie, de Volvo XC40 Recharge. De nieuwkomer onderscheidt zich verder eigenlijk alleen door z’n coupé -achtige daklijn en andere designdetails.
Dat betekent dat de C40 waarschijnlijk ook een succesnummer wordt, want de XC40 doet het eveneens goed. De elektrische aandrijving staat Nederlanders wel aan vanwege de belastingtechnische voordelen en voor de actieradius hoeft de auto zich ook niet te schamen. Het officiële rijbereik is 444 kilometer, zij het dat Volvo wel wat voorzichtig is met het reclameren van dit getal. Ze houden het zelf liever op ‘tussen de 340 en 400 kilometer netto’.
Aanhanger van 1800 kilo
Andere voordelen zijn de toch net wat meer chique uitstraling dan de Koreaanse concurrenten én het feit dat je met de C40 een caravan of andere aanhanger kunt trekken met een gewicht van maximaal 1800 kilo. En dan is er nog het uitstekend dealernetwerk van Volvo, waarop ook zakelijke rijders graag terugvallen. Bestellen doe je via internet, dit kan vanuit huis maar ook bij de dealer: een concept dat we kennen van zustermerk Lynk & Co. Uiteraard is hij ook gewoon bij de dealer te bewonderen.
De C40 is ondanks de gelijke wielbasis met een hoogte van 1,58 meter zeven centimeter lager dan de XC40. De hoofdruimte die je achterin inlevert door het schuinere dak, valt echter nog behoorlijk mee, want je hebt achterin een kleine centimeter minder hoofdruimte dan achterin de XC40. Ook qua bagageruimte ben je alleen bij het vervoeren van grote spullen in het nadeel, want tot het afdekzeil is de bagageruimte met 413 liter identiek.
10-15 procent minder rijbereik met caravan
De C40 is met 2.185 kilo overigens geen lichtgewicht, hij is zo’n 30 kilo zwaarder dan de XC40 P8 Recharge, maar daar voel je tijdens het rijden niets van. De Volvo voelt zelden zwaar aan en ook helt de auto nauwelijks over in de bochten, een gevolg van het feit dat de accu’s diep onderin de auto zijn weggestopt. En goed nieuws voor caravanbezitters: volgens Volvo zorgt een aanhanger van zo’n 1200 kilo, het gemiddelde caravangewicht, voor slechts 10 tot 15 procent minder rijbereik.
Het vermogen van de vierwielaangedreven SUV-coupé wordt overgebracht via twee 150 kW sterke elektromotoren op de voor- en achteras. Volvo noemt dit systeem Recharge Twin. Het is goed voor een systeemvermogen van 408 pk. Dat leidt tot een 0-100 km/h-acceleratie in 4,9 seconden. Exact net zo snel als de XC40 P8 Recharge en weliswaar minder snel dan sommige andere elektrische auto’s, maar de sprint van de C40 blijft indrukwekkend. Later volgt nog een minder dure ‘Core’ variant met slechts één motor.
Zich naar achteren
Het enige echte nadeel ten opzichte van de XC40 is dat het zicht naar achteren ronduit slecht is. Dat is uiteraard een logisch gevolg van het aflopende dak. Een parkeercamera is standaard, maar daar heb je eenmaal onderweg weinig aan. Langere personen zien via de achteruitkijkspiegel vooral veel dak en kunnen daardoor alleen goed zien wat er vlak achter hen gebeurt. Dat is niet handig, zeker niet op de snelweg wanneer verkeer op hoge snelheid aan komt rijden.
Doordat je de sleutel bij je hebt, zet de auto alles al klaar om weg te rijden en hoef je dus geen startknop meer in te drukken. Een lekkere zitpositie is dankzij de goede stoelen snel gevonden en dan is het een kwestie van de pook in stand ‘D’ zetten en wegrijden. Een zachte zoemtoon is het enige dat je hoort en ook bij hogere snelheden is het interieur van deze zoevende Zweed een oase van rust. Bij een snelheid van 100 kilometer per uur klinken de banden, het windgeruis en de elektromotor alle drie ongeveer even zacht.
Regeneratie niet instelbaar met flippers
De mate van terugwinning van energie is niet instelbaar. Dat wil zeggen dat je óf geen regeneratie hebt, óf een zogeheten ‘one-pedal drive’. Dat laatste betekent dat de auto bij het loslaten van het ‘stroompedaal’ meteen fors begint af te remmen. Wil je minder hard remmen, dan moet je een beetje gas houden. In de praktijk hoef je dan bijna nooit op het rempedaal te trappen. Met een snellader is de batterij in 40 minuten tot 80 procent opgeladen. De C40 kan maximaal 150 kW aan. Hang je de C40 aan een AC-lader, dan ben je zo’n acht uur bezig om ‘m vol te krijgen. Het zijn allemaal getallen die we kennen van de XC40 en de Polestar 2, waarmee de C40 zijn aandrijftechniek deelt.
Binnen zien we een fris Scandinavisch design: ingetogen en toch smaakvol. Het interieur kennen we grotendeels uit de XC40, maar de C40 beschikt over iets meer mooie details. Ook is het nu mogelijk om de actieradius in kilometers af te lezen in plaats van in percentages bij de huidige XC40. De C40 is ook uitgerust met de spraakgestuurde Google Assistant, Google Play Store, Google Maps en andere Google-diensten. De bediening is logisch en werkt feilloos. Leuk detail is dat Volvo in het interieur geen echt leer toepast. Voortaan tref je, indien aangevinkt op de optielijst, alleen nog imitatieleer in de auto dat is gemaakt van onder andere gerecyclede kurk en PET-flessen. Helemaal ‘woke’ inderdaad.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
PREMIUM
Wat is slimmer: een nieuwe auto kopen, of toch doorrijden in je huidige?
Een nieuwe auto lijkt aantrekkelijk. Maar is het niet veel slimmer om langer door te rijden in je huidige bolide? Dat bespaart veel geld en is wel zo duurzaam. Toch? -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
Streep door Nederlandse ‘zonneauto’ Lightyear: ‘Auto die vooral uit mooie beloftes bestaat’
De allereerste Nederlandse zonneauto lijkt ineens ver weg, nu de fabrikant zelf de stekker eruit trekt. Vanwege financiële problemen moet Lightyear de productie en dus ook de verkoop van het eerste model staken. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen.
-
Waarom jouw volgende auto aardig plantaardig is
Ooit waren koolstofvezel, alcantara en leer dé luxueuze materialen voor het auto-interieur. Maar nu is het tijd voor planten. -
-
-
Geen enkele Volvo kan nu nog harder dan 180 km/u
Volvo beperkt de topsnelheid in alle modellen van nu af aan tot 180 km/u. De Zweedse fabrikant vindt het onverantwoord dat auto's harder rijden, met het oog op de verkeersveiligheid. -
PREMIUM
Massaal van een blauw naar een geel kentekenplaatje door helmplicht: ‘Je staat anders echt voor joker’
Een helm op met 25 kilometer per uur? De Westlander wil er niet aan. Dus worden snorfietsen en ‘Holleeder-scootertjes’ massaal omgebouwd naar een geel kenteken.