Voormalig ontwikkelingsingenieur: ‘Top van de Volkswagen Groep wist van sjoemelsoftware’
Een voormalig ontwikkelingsingenieur van motoren bij Volkswagen-dochter Audi, Giovanni P., heeft voor de rechtbank in München verklaard dat de topmensen van de autobouwer op zijn minst enige kennis hadden van het feit dat er in auto's software geïnstalleerd werd om emissietests te omzeilen.
Voormalig Audi-topman Rupert Stadler en drie andere voormalige kaderleden, onder wie Giovanni P., moeten zich voor de rechtbank verantwoorden na beschuldigingen van bedrog. Volkswagen, het moederbedrijf van Audi, heeft altijd gezegd dat slechts enkele werknemers op lagere niveaus kennis hadden van de sjoemelsoftware, die in 2015 aan het licht kwam. Hun leidinggevenden zouden volgens de Volkswagen Groep niet op de hoogte geweest zijn.
Giovanni P. wordt ervan beschuldigd de software aangepast te hebben zodat emissiewaarden gunstiger uitvielen tijdens testomstandigheden dan tijdens normaal gebruik. Hij heeft inmiddels de meeste van deze beschuldigingen tegen hem toegegeven.
De ontwikkelingsingenieur voegde eraan toe dat hij enkel orders uitvoerde die van hogerhand bij Audi terechtkwamen en dat hij in sommige gevallen niet in de positie was om niet akkoord te gaan met die beslissingen. ,,Niemand kon zeggen: ik weet nergens van‘’, betoogde Giovanni P. voor de rechtbank in München.
Rupert Stadler, die elf jaar lang aan het hoofd stond van VW-dochter Audi, was in juni 2018 de eerste topman uit de autosector die in voorlopige hechtenis genomen werd in het schandaal. In oktober 2018 werd hij weer vrijgelaten. Hij ontkent de tenlasteleggingen aan zijn adres.
Volkswagen bekende in september 2015 dat het sjoemelde met software, zodat emissies van dieselauto's onder testomstandigheden gunstiger uitkwamen dan bij normaal gebruik op de weg. Zo'n 2,5 miljoen wagens moesten teruggeroepen worden. Gedupeerden in Nederland wachten nog steeds op een schadevergoeding.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
Als Hella in de winter in haar ‘Humphrey’ rijdt, heeft ze alleen een warme rechtervoet: ‘De rest is bevroren’
Hij kan niet op slot, ook niet door de wasstraat - want dan loopt ‘ie vol water - en hij start soms niet helemaal soepel. Ja, hij heeft zo z’n gebreken, maar Hella ten Broek uit Amersfoort is dol op haar Renault 4 Humphrey. -
Ben je te streng voor jezelf? ‘Zelfcompassie is echt iets wat je moet oefenen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: compassie hebben voor jezelf. -
PREMIUMGeld & Geluk
Millie en Dolf betalen 100 euro per maand aan energie: ‘Centrale verwarming is luxe’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Dolf geeft makkelijker geld uit dan Millie, maar zorgt er ook voor dat niets uit de ijskast wordt weggegooid. En koopt soms een kofferbak vol wijn. -
Deze bestelwagen is sneller dan een Bugatti
Ford heeft afgelopen weekend een Ford Transit-bestelwagen onthuld die sneller accelereert van 0 tot 100 kilometer per uur dan een Bugatti Chiron-hypercar. -
Consumentenbond wil Volkswagen alsnog aanpakken voor sjoemelsoftware-schandaal
In samenwerking met de Consumentenbond brengt de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES) volgende maand de eerste dagvaarding uit in een aantal individuele proefprocedures tegen Volkswagen vanwege de sjoemeldiesel-affaire. De organisaties zien zich daarbij gesteund door de recente uitspraak van de hoogste Duitse rechter, die oordeelde dat kopers van sjoemeldiesels recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag.
-
VW betaalt 620 miljoen euro aan schadevergoedingen in Duitsland
Volkswagen heeft in het schandaal rond de sjoemelsoftware in Duitsland een schikking getroffen met circa 200.000 bezitters van de betrokken dieselauto's. Er zullen schadevergoedingen betaald worden met een totale waarde van 620 miljoen euro. Dat heeft het autoconcern bevestigd. -
Gedupeerden Dieselgate-schandaal kunnen VW vervolgen via Nederlandse rechtbank
Nederlandse automobilisten een auto van Volkswagen kochten waarvan naderhand bleek dat geknoeid was met de emissiegegevens, kunnen de fabrikant daarvoor vervolgen voor Nederlandse rechtbanken. Dat heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld. -
Helemaal klaar met Windows 11? Zo ga je terug naar 10
Ben je niet tevreden met Windows 11, werken bepaalde toepassingen niet meer of mis je simpelweg de interface van Windows 10? Welke reden je ook hebt om terug te willen naar het vorige besturingssysteem: zo downgrade je van W11 naar W10.