BMW X7
Volledig scherm
BMW X7 © BMW

Waarom Duitse auto's gemiddeld sterker zijn dan ooit tevoren

Het gemiddelde aantal paardenkrachten van nieuwe Duitse auto's is voor het tiende jaar op rij gestegen. Volgens experts komt dat door de populariteit van zware SUV's en extreem sterke plug-inhybrides.

Volgens onderzoek van het CAR Institute van de Universiteit van Duisburg-Essen waarover En24 schrijft hadden de 3,61 miljoen nieuw geregistreerde auto’s in Duitsland vorig jaar gemiddeld 158 pk onder de motorkap . Dat is vijf pk meer dan een jaar eerder.

Volgens onderzoeksdirecteur Ferdinand Dudenhöffer komt dit door de opkomst van zware SUV’s en krachtige plug-inhybrides. Nieuw geregistreerde SUV’s waren gemiddeld 172 pk sterk. Auto’s in deze voertuigklasse maakten in 2019 ongeveer 33 procent uit van alle nieuwe autoregistraties. 

Hybrides

,,Met 172 pk is het gemiddelde aantal paardenkrachten van SUV’s negen procent oftewel 14 pk meer dan van een gemiddelde nieuwe auto”, zei Dudenhöffer tegen de Duitse krant Die Welt. In de hybride auto’s was het gemiddelde vermogen zelfs 194 pk. Hybrides hebben twee motoren; naast de verbrandingsmotor werken daarin ook extra elektromotoren. In vergelijking met conventionele auto’s is het totale beschikbare vermogen vaak aanzienlijk hoger.

Hoewel de cijfers uit Duitsland niet helemaal representatief zijn voor Nederland, kan wel worden geconcludeerd dat ook in Nederland de SUV bezig is aan een opmars. Het aantal plug-inhybrides was een aantal jaren zelfs gemiddeld veel hoger dan in Duitsland, maar door het elimineren van belastingvoordeel voor deze modellen kwam op 1 januari 2017 aan die trend een einde.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.