‘Waarom geldt er niet dezelfde maximumsnelheid voor personenauto’s én vrachtwagens?’
VRAAG & ANTWOORD,,We rijden nu al een tijdje overdag 100 km/u op de snelweg. Ik vind het heerlijk ontspannend en merk dat er ook minder files zijn. Maar wat wel opvalt: vaak stroopt het verkeer op als er een vrachtwagen opdoemt. Die mag maximaal 80 km/u. Waarom niet gekozen voor één maximumsnelheid (100 of 90 km/u) voor álle voertuigen, zodat het allemaal nog beter doorstroomt?” vraagt lezer Ad Maas.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Voor die lagere limiet is gekozen, omdat vrachtauto’s nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto’s. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrijding richten ze door hun gewicht en omvang meer schade aan. Daarom lijkt het mij niet verstandig om die limiet van 80 km/u te verhogen. Bovendien rijden veel vrachtauto’s al iets sneller in de praktijk, want hun begrenzer is afgesteld op 90 km/u. Het alternatief, ook de personenauto’s beperken tot 80 km/u, lijkt mij ook niet wenselijk voor de doorstroming van het verkeer.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Zo rijdt de nieuwste ‘Lidl op wielen’
Als vanouds is de nieuwe Dacia Sandero een soort voordeelsupermarkt op wielen: veel auto voor een overzichtelijke prijs. Waarom zou je nog doorsparen voor een A-merk? -
Tanken in Duitsland plots prijzig: CO2-heffing maakt rondje naar de pomp over de grens duurder
Wie over de grens in Duitsland wil tanken, moet dieper in de buidel tasten. Brandstof in Duitsland is met ingang van 1 januari duurder geworden, doordat de Duitse overheid een CO2-heffing op benzine, diesel, gas en stookolie heeft ingevoerd. -
‘De beste auto van het jaar is tevens de goedkoopste’
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot ‘Auto van het jaar’. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën. -
Op dit circuit kun je zelf in een echte Formule 1-auto rijden
Het Britse bedrijf TrackDays biedt iedereen de kans om zich even een Formule 1-coureur te voelen. Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Waarom mag je zó hard rijden op een elektrische fiets?’
,,Waarom zijn e-bikes niet begrensd?”, vraagt lezer Nico Vavier. ,,De aandrijving is slechts bedoeld als trapondersteuning. Elektrische fietsen rijden veel te hard, waardoor er vaak ongelukken mee gebeuren. De snelheid zou maximaal 20 km/u moeten zijn!”
-
VRAAG & ANTWOORD ‘Is een vierseizoenenband net zo goed als een winterband?’
,,Zijn vierseizoenenbanden net zo goed als normale winterbanden? Zijn winterbanden in Nederland verplicht en waaraan kun je eigenlijk zien of het winterbanden zijn?” vraagt lezer Ties van Heugten. -
Amerikaanse auto's verbruiken weer meer benzine
De in de Verenigde Staten verkochte nieuwe auto’s van modeljaar 2019 verbruikten gemiddeld meer brandstof dan een jaar eerder. Fabrikanten die de uitstootdoelen van de overheid niet halen, kopen dat nog steeds op grote schaal af bij andere fabrikanten. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Is het gevaarlijk om scheef achter het stuur te zitten?’
,,Ik zie vaak autobestuurders naar rechts hangen met hun lichaam en hoofd. Is die houding niet gevaarlijk bij een aanrijding?” vraagt lezer H. Sterrenberg.