‘Waarom hebben auto’s eigenlijk geen verwarming in de voorruit?’
VRAAG & ANTWOORD,,Waarom wordt de techniek van de achterruitverwarming ook niet toegepast in de voorruit?”, vraagt lezer Wim van Alphen. ,,Het werkt snel en je hebt meteen beter zicht.”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Deze optie wordt al jaren door enkele autofabrikanten geleverd. Het werkt inderdaad hetzelfde als bij de achterruit: met gloeidraden in het glas. Het zou geen slecht idee zijn om het standaard te maken, maar die draadjes zie je wel en er zijn automobilisten die dat dan weer als storend ervaren.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom gaan airbags soms onnodig af?’
,,Waarom gaan airbags af op de passagiersplek als daar niemand zit?”, vraagt lezer Willem Schäperkötter in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ,,Het gevolg: veel onnodige schade, zoals een kapot dashboard en vaak een gebroken voorruit. Waarom bieden automakers niet de mogelijkheid om airbags uit te schakelen als er niemand zit? Er zit immers ook een sensor in de stoel die waarschuwt als daar iemand zit die zijn veiligheidsgordel niet om heeft.” -
PREMIUMVideo
Nederlanders massaal Duitse grens over om te tanken op laatste dag zonder testplicht
Alleen vandaag nog kun je de Duitse grens oversteken zónder een negatieve coronatest. Nederlanders doen dat massaal, om de tank nog snel even goedkoop vol te laten lopen. Met flinke files tot gevolg. -
PREMIUM
Levensgevaarlijk: ruziënde automobilisten tegen het verkeer in op snelweg
Twee automobilisten hebben vanavond een ruzie temidden van andere weggebruikers op de A28 proberen uit te vechten. Daarvoor reden ze met forse snelheid over de weg en gingen op een gegeven moment zelfs tegen het verkeer inrijden. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Verbieden, die lichtgevende reclameborden langs de weg’
,,Zou het mogelijk zijn om niet meer van die opvallende, lichtgevende en bewegende reclameborden langs snelwegen te plaatsen?”, vraagt lezer Y. Bayer-Bink in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ,,Dit is voor migrainepatiënten en andere weggebruikers enorm irritant en kan tot gevaarlijke situaties leiden.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom werkt mijn radio in veel tunnels niet?’
,,Waarom valt in veel tunnels het FM-signaal van de radio helemaal weg?”, vraagt lezer Jan Stutvoet. ,,Dit gebeurt zelfs in de nieuwste tunnels. Bij een calamiteit zou ik hierdoor niet eens via de radio geïnformeerd kunnen worden. Moet ik wellicht aan de DAB-radio?”
-
Vluchtende man belandt met zijn auto tien meter hoog in stapel kratten
Een auto belandde in Nieuw-Zeeland tien meter hoog in een stapel kratten op een boomgaard nadat de bestuurder op de vlucht was geslagen voor de politie. Tijdens deze vluchtpoging werd de auto door een talud gelanceerd. -
PREMIUMMijn allessie
De ‘vreselijke auto’ van Yuri gaat nooit meer weg
Eigenlijk vindt Yuri Boon (44) zijn Range Rover Vogue een vreselijke auto. Toch gaat-ie nooit meer weg. Net een slechte gewoonte die moeilijk af te schudden is. Niet zo vreemd, want hij kan er ook van genieten. Als-ie start dan. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom heeft een auto eigenlijk nog een toerenteller?’
,,Elke auto wordt met een toerenteller geleverd, maar wat is eigenlijk het nut daarvan?’’ vraagt lezer Wim van Huffelen in de wekelijkse vraag & antwoordrubriek van onze autoredactie. ,,Ik rijd al meer dan vijftig jaar auto en heb er nog nooit naar gekeken.’’