Waarom jouw volgende tweedehandsauto beter niet in dit lijstje kan staan
Veel particulieren kopen een tweedehandsauto die tussen de vijf en twintig jaar oud is. De Britse vergelijkingssite WhatCar verzamelde de storingsgegevens van bijna 13.000 autobezitters. Gevraagd werd naar de aard van de storing, hoe lang de auto in de garage stond en wat het kostte om de storing op te lossen. Dit zijn de 25 minst betrouwbare modellen.
Delen per e-mail
1. Porsche Macan (2014- heden), betrouwbaarheidsscore 40,4 procent
Hoewel het foutenpercentage van de Macan (36 procent) niet tot de hoogste behoort, eindigt het model toch als laatste omdat 31 procent van de reparatierekeningen meer dan 1750 euro bedroeg en ongeveer 50 procent van de eigenaren tussen de 230 en 880 euro moesten betalen. Aan de andere kant werden vier van de vijf auto’s in minder dan een week gerepareerd. Probleemgebieden waren de versnellingsbak/koppeling, motor en niet-motorgerelateerde elektra. Ook werden storingen genoteerd aan de ophanging, remmen, motor en het brandstofsysteem.
2. BMW X5 (2007 - 2013), betrouwbaarheidsscore: 42,6 procent
Een schokkende 53 procent van de tweede generatie X5 ging kapot, waarbij de remmen, motor en ophanging de grootste aandachtspunten waren. De meeste reparatierekeningen waren duur (tussen 350 en 580 euro). Bijna tien procent van de eigenaren betaalde meer dan 1750 euro. Positief is dat met driekwart van de auto’s gewoon gereden kon worden. Het merendeel werd in minder dan een week gerepareerd.
3. Nissan Qashqai 2007-2014, betrouwbaarheidsscore 45,6 procent
Hoewel slechts 19 procent van de oudere Qashqais een probleem had, was een derde van deze auto's onbestuurbaar en was 75 procent langer dan een week in de garage. Daarom is dit de meest onbetrouwbare oudere gezins-SUV. De grootste zorgpunten waren de airco, accu, remmen, motor en uitlaat. Een kwart van de reparatierekeningen kostte minstens 1150 euro en soms zelfs veel meer dan 1750 euro, hoewel een derde van de eigenaren er lichter van afkwam, met rekeningen tot 350 euro.
4. Land Rover Discovery (2004-2017), betrouwbaarheidsscore 45,7 procent
De score van de Discovery wordt naar beneden gehaald door het feit dat 52 procent van de auto’s in het onderzoek storingen vertoonde en dat een derde van de eigenaren te maken kreeg met rekeningen van meer dan 1150 euro. De belangrijkste foutgebieden waren de ophanging (27 procent), gevolgd door de accu en motor (elk 12 procent). Meer dan driekwart van de getroffen auto’s kon nog worden bestuurd en werd in minder dan een week gerepareerd.
5. Nissan Qashqai Diesel 2014-2021, betrouwbaarheidsscore 46,3 procent
Fouten deden zich voor bij 38 procent van de gerapporteerde Qashqai-diesels, en hoewel 20 procent onder garantie werd verholpen, kostte dit in 35 procent van de gevallen meer dan 880 euro om te fixen en 15 procent overtrof het bedrag van 1750 euro. Probleemgebieden waren de airco, motor, infotainment, accu, motorelektronica, brandstofsysteem en versnellingsbak/koppeling. Toch werd de helft van de fouten in minder dan een week gerepareerd.
Tekst gaat verder onder de foto
Zes tot en met tien
De plekken 6 tot en met 10 worden bezet door de Range Rover Discovery Sport van 2014 tot heden, die het moet doen met een betrouwbaarheidsscore van 51,4 procent. Deze wordt gevolgd door de Skoda Octavia van 2004 tot 2013 (54,4 procent betrouwbaarheidsscore) en de Mercedes A-Klasse van 2005 tot 2012, die 56,3 scoort qua betrouwbaarheid. Op plek 9 staat de VW Passat van 2005-2015, die 57,9 procent scoort en op 10 de Opel Zafira van 2005-2015 met een score van 60,6 qua betrouwbaarheid.
VW Touran
Op plek 11 staat de VW Tiguan van 2007-2016. De betrouwbaarheidsscore bedraagt 61 procent. Een hoger vinden we de Grand C4 Picasso van Citroën van 2014 tot nu met een score van 61,7. Op 13 de VW Touran van 2003-2015, die 61,7 scoort. De Mazda 6 van 2007 tot 2012 staat op 14 met een score van 63,5 en op de vijftiende plek staat de Ford Mondeo van 2007-2014 met een score van 64,8.
Porsche 911
De zestiende tot en met de twintigste plek worden gevuld door de Porsche 911 van 2004-2011, de Opel Corsa uit de bouwjaren 2006-2012, de BMW 6 Serie coupé en cabrio van 2011-2018, de Mercedes E-Klasse van 2002-2009 en de VW Golf diesel van 2009-2013. De top 25 wordt vervolmaakt door de Volvo XC 90 (2002-2015), de Jaguar XF (2007-2015), de Range Rover Sport (2013-heden), de Audi A6 van 2011 tot 2018 en de BMW 2 Serie Active/Gran Tourer (2015-heden).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?’
,,Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?”, vraagt lezer Jaïr Waal in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Rij-impressie
De snelste Peugeot aller tijden is een hybride
Peugeot wil ook zijn partij meeblazen in de klasse van de sportieve sedans. De vraag is alleen of het merk zichzelf niet overschreeuwt met de supersnelle, maar ook ruim 70.000 euro kostende 508 PSE. -
Deze auto reed 17 uur lang 300 km/u zonder te stoppen
Een testcoureur van Porsche heeft in Italië over een afstand van 5000 kilometer gemiddeld 300 kilometer per uur gereden. Dat betekent dus bijna zeventien uur lang plankgas. -
Dit zijn de tien betrouwbaarste SUV’s van dit moment
SUV’s worden steeds populairder. Ruwweg een op de drie autokopers kiest voor zo’n model. Het Britse WhatCar zocht uit wat de meest betrouwbare modellen zijn. -
Geboeide man komt in gestolen politieauto bijna 50 kilometer ver
Agenten in de Amerikaanse stad Goodland (Kansas) keken vreemd op toen een jeugdige delinquent er plankgas vandoor ging in een politieauto. Bizar detail: de dader vluchtte met zijn handen geboeid op zijn rug.
-
‘Dit zijn de drie betrouwbaarste automerken’
De resultaten van het toonaangevende betrouwbaarheidsonderzoek van J.D. Power zijn weer binnen. Lexus pakt de koppositie weer terug en ook Kia doet goede zaken. -
Deze zwaar verwaarloosde BMW M3 smeekt bijna om een nieuwe eigenaar
De BMW M3 in deze advertentie is overduidelijk zwaar verwaarloosd. Na een aanrijding is de auto weggezet en nu staat hij ogenschijnlijk al enkele jaren weg te roesten in een veld. -
PREMIUMMijn allessie
De ‘vreselijke auto’ van Yuri gaat nooit meer weg
Eigenlijk vindt Yuri Boon (44) zijn Range Rover Vogue een vreselijke auto. Toch gaat-ie nooit meer weg. Net een slechte gewoonte die moeilijk af te schudden is. Niet zo vreemd, want hij kan er ook van genieten. Als-ie start dan.