‘Wanneer hoor je op een rotonde richting aan te geven?’
VRAAG & ANTWOORD,,Bij een rotonde gaan veel ‘wachtende’ automobilisten er ten onrechte van uit dat je de eerste afrit neemt zonder richting naar rechts aan te geven”, merkt lezer Harry de Breij op. ,,Volgens mij is het juist verplicht om (tijdig) de richtingaanwijzer te gebruiken bij het verlaten van de rotonde. Is het ook verplicht om richting aan te geven als de rotonde nog niet wordt verlaten? Ik zet meestal op de rotonde rijdend mijn richtingaanwijzer naar links, maar dat wordt meestal niet opgemerkt door het verkeer dat de rotonde nadert.”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Richting aangeven is alleen verplicht op het moment dat je de rotonde gaat verlaten. Maar dat is blijkbaar niet voor iedereen logisch. Veel automobilisten vinden het prettig als je bij het naderen en tijdens het rijden op een rotonde toch al je richtingaanwijzer gebruikt. Anderen vinden dat juist heel verwarrend. Het zou verstandig zijn als de wetgever nog eens onderzoekt in hoeverre deze regels voor iedereen duidelijk zijn en ze zo nodig aanpast. Want nu doet iedereen maar wat.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dief treft kleuter aan in gestolen auto, rijdt terug om moeder standje te geven
Het was flink schrikken voor een autodief afgelopen zaterdag, toen hij een kleuter aantrof in de auto die hij had gestolen in de Amerikaanse staat Oregon. Hij besloot terug te rijden naar de moeder van het kind om haar eens even de les te lezen over haar ouderschap. De dief dreigde zelfs de politie te bellen, zo boos was hij dat het kind onbeheerd in de auto zat. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom geldt er niet dezelfde maximumsnelheid voor personenauto’s én vrachtwagens?’
,,We rijden nu al een tijdje overdag 100 km/u op de snelweg. Ik vind het heerlijk ontspannend en merk dat er ook minder files zijn. Maar wat wel opvalt: vaak stroopt het verkeer op als er een vrachtwagen opdoemt. Die mag maximaal 80 km/u. Waarom niet gekozen voor één maximumsnelheid (100 of 90 km/u) voor álle voertuigen, zodat het allemaal nog beter doorstroomt?” vraagt lezer Ad Maas. -
Dronken automobilisten in België ontvangen sleutelhanger met naam doodgereden kind
Automobilisten die komend weekend in België bij alcoholcontroles worden betrapt, krijgen een sleutelhanger met de naam van een in het verkeer overleden kind. De angstaanjagende campagne wordt uitgevoerd door de politie en is een initiatief van de organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen, met steun van het verkeersinstituut Vias. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mogen wij als Nederlanders ook met een Duits kenteken rijden?’
,,Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat?”, vraagt lezer G. Hofmans. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom mag je zó hard rijden op een elektrische fiets?’
,,Waarom zijn e-bikes niet begrensd?”, vraagt lezer Nico Vavier. ,,De aandrijving is slechts bedoeld als trapondersteuning. Elektrische fietsen rijden veel te hard, waardoor er vaak ongelukken mee gebeuren. De snelheid zou maximaal 20 km/u moeten zijn!” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Goede zithouding achter het stuur? Cruise-control biedt uitkomst’
Veel lezers reageerden op de vraag van eerder deze maand over scheef zitten achter het stuur. Zo schrijft lezer Arthur Bastiaanse: ,,Als fotojournalist van het ANP reed ik in de jaren 80 zo’n 55.000 kilometer per jaar en liep ik een hernia op. Het belangrijkste advies voor herstel: zo veel mogelijk rechtop in de autostoel zitten. Maar ik merkte dat er altijd een spanningsboog is tussen het ingedrukt houden van het gaspedaal en de rug, waardoor scheef zitten bijna onvermijdelijk is. Uiteindelijk leverde cruise-control een belangrijke bijdrage aan de juiste zithouding.” -
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team.