Een elektrische auto bij een snellaadstation van FastNed
Volledig scherm
Een elektrische auto bij een snellaadstation van FastNed © ANP

‘Wat wordt er nou precies bedoeld met kW en kWh bij elektrische auto’s?’

VRAAG & ANTWOORD,,In de technische gegevens van elektrische auto’s zie ik zowel kW als kWh terug. Wat wordt daarmee bedoeld en wat is precies het verschil?”, vraagt lezer S. Remijnsen zich af. 

Autoredacteur Niek Schenk: ,,De afkorting kW (kilowatt) wordt - ook bij benzine- en dieselauto’s - gebruikt om het motorvermogen aan te duiden. Vergelijkbaar met pk: het laat zien hoe sterk de motor is. Maar bij elektrische auto’s wordt datzelfde kW ook gebruikt om het vermogen van het laadsysteem aan te duiden. Het geeft aan hoe krachtig - in de praktijk: hoe snel - je een auto kunt opladen. Daarnaast wordt gesproken van kWh (kilowatthour of kilowattuur) om de opslagcapaciteit van de batterijen aan te duiden. Hoe hoger het aantal kWh van de batterijen, des te verder je met de auto kunt komen. Ook wordt kWh gebruikt om het stroomverbruik per kilometer aan te geven.” 

Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.  

  1. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.