Wereldrecord! Deze Bugatti rijdt 490 kilometer per uur

videoBugatti is officieel de eerste fabrikant geworden die met een straatauto de magische grens van 300 mijl per uur doorbreekt. Een aangepaste Chiron reed vandaag precies 304.77 mph (490.47 km/u). Dat is maar liefst 43,3 km/u sneller dan het vorige record.

De recordwagen is een getunede Chiron-hypercar, met achter het stuur de Britse autocoureur Andy Wallace. Bugatti had eerder het snelheidsrecord in handen voor straatauto’s tussen 2005 en 2007 en van 2010 tot 2017. Bij beide gelegenheden was het de Veyron, de voorganger van de Chiron, die de recordtijden reed, maar twee jaar geleden werd het model onttroond door de Koenigsegg Agera RS. Deze supersportwagen uit Zweden werd geklokt met een snelheid van 447,19 km/u, oftewel 277,87 mijl per uur.

Lees verder onder de foto's 

Volledig scherm
De recordauto van Bugatti. © Bugatti
Volledig scherm
De record-auto van Bugatti. © Bugatti

De snelheidsrit werd verreden op de geheime Ehra-Lessien-testbaan ten noorden van Wolfsburg. Die baan is van Volkswagen – de huidige eigenaar van Bugatti. De Chiron verbeterde het vorige record van Koenigsegg met 43,3 km/u. Bij een snelheid van 490 km/u leg je in één minuut een afstand van meer dan acht kilometer af. Als officiële testrijder van Bugatti is Andy Wallace gewend hoge snelheden te rijden. Hij heeft jarenlang geracet en won de beroemde 24-uursrace van Le Mans in 1988 met Jaguar.

Volledig scherm
De record-auto van Bugatti. © Bugatti

De auto wordt aangedreven door de standaard Chiron’s acht-liter, quad-turbo W16-motor die dankzij motortuning maar liefst 1.578 pk produceert. Dat is ruim 500 pk meer dan de huidige Formule 1-auto van Lewis Hamilton. Ook ongewijzigd is de zevenversnellingsbak met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Om de auto in balans te houden, werd de koolstofvezel carrosserie met nog eens 25 cm verlengd en is een speciaal lasergestuurd rijhoogtesysteem ingebouwd om de auto te verlagen. 

Volledig scherm
De record-auto van Bugatti. © Bugatti

Stephan Winkelmann, de CEO van Bugatti, omschreef de prestatie van 300 mijl per uur als een ‘mijlpaal voor de eeuwigheid’. De kans dat het record eeuwigheidswaarde heeft is evenwel gering, want een aantal merken – waaronder Hennessey, SSC en Koenigsegg zelf, beweren dat hun nieuwste supercars in staat zijn om eveneens de grens van 300 mijl per uur te doorbreken. Het lijkt erop dat 500 kilometer per uur de nieuwe streefsnelheid wordt van deze merken, die keer op keer de lat hoger leggen.

  1. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”