Zachte band? Deze site weet direct de ideale spanning op basis van je kenteken
Op de website watismijnbandenspanning.nl kunnen automobilisten na invoering van hun kenteken en bandenmaat precies aflezen wat de juiste bandenspanning is voor hun auto.
Delen per e-mail
In Nederland rijdt liefst 60 procent van alle auto’s met een te lage bandenspanning. Dat kan per auto per jaar oplopen tot 150 euro extra aan brandstofkosten. De overheid wil ook graag dat auto’s met de juiste bandenspanning rondrijden en heeft daarom de website aangemaakt. De site koppelt het kenteken aan de voertuiggegevens van de RDW. Ook wordt gekeken naar de gegevens van de autofabrikant, de maat en het maximale laadvermogen van de banden.
Een van de redenen waarom automobilisten hun banden niet regelmatig oppompen, is dat ze de juiste bandenspanning niet weten, aldus Vaco. Een te lage bandenspanning is slecht voor het brandstofverbruik en dus het milieu, maar ook voor de wegligging. Ook is er meer kans op een klapband. Wanneer de bandenspanning te hoog is, leidt dit tot een slechter contact met de weg en een hogere bandenslijtage.
De website biedt ook een agenda-alert. Hiermee krijgen automobilisten elke twee maanden een herinnering, zodat ze weten dat het tijd is om de banden te controleren en eventueel op de juiste spanning te brengen. Om het voor automobilisten gemakkelijk te maken een bandenpomp te vinden, heeft de overheid ook de website vindbandenpomp.nl ontwikkeld. Via deze website kunnen automobilisten de dichtstbijzijnde locatie vinden, waar zij (kosteloos) de banden op spanning kunnen brengen of laten brengen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Deze revolutionaire autoband vernieuwt zichzelf tijdens het rijden
Bandenfabrikant GoodYear werkt aan een band die zichzelf rijdens het rijden vernieuwt. De band met de naam ReCharge Concept moet ervoor zorgen dat je nooit meer nieuwe banden hoeft te kopen. -
PREMIUM
Motor aan, verwarming hoog en ‘n druk op de knop: steeds meer criminelen hebben auto met verborgen ruimte
Het installeren van verborgen ruimtes in auto’s is booming business. De politie ziet criminelen steeds vaker in aangepaste wagens rondrijden, waarmee ze zorgeloos wapens en geld kunnen vervoeren. -
PREMIUMVIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Opel is nu echt niet meer de ‘auto voor de gewone man’
De tv-komedianten Spaan en Vermeegen beschimpten Opel eind vorige eeuw nog door het een auto ‘voor de gewone man’ te noemen. Maar de nieuwe Mokka is allesbehalve gewoon. Hij is vooral hip, en desgewenst nog elektrisch ook. -
PREMIUM
Door vliegtuigonderdeel geraakte rode auto op unieke foto stond te koop voor 14.950 euro
Het is zijn enige Ford Focus, en nu zit er een puntig stuk vliegtuigmetaal in. Het beeld van de beschadigde rode auto in het Limburgse Meerssen is een unieke foto geworden. Eigenaar Erik Broekhuizen, van garage Ericars, kreeg van alle kanten telefoontjes over zijn ‘gewonde auto’. ,,Ze vragen nu of ik naast auto's ook vliegtuigonderdelen ga verkopen.” -
VRAAG & ANTWOORD
‘Heeft een fietser ook voorrang op het zebrapad?’
,,Moet ik een fietser voorrang geven als hij of zij fietsend het zebrapad oversteekt?”, vraagt lezer Corne Kemmeren.
-
PREMIUM
Benzineprijs stijgt naar 1,81: dreigt een nieuwe olie-supercyclus?
Ondanks de coronapandemie zijn de olieprijzen afgelopen maanden hard gestegen. Automobilisten moeten aan de pomp al 1,81 euro aftikken en het nationale record van 2012 is helemaal niet ver weg. Markten houden bovendien rekening met een nieuwe supercyclus van de olieprijzen. -
PREMIUM
Garage wil klant laten gijzelen die dure auto meenam en er nu heel Europa mee doorrijdt
Hengeloër Mark de J. (39) moet worden opgespoord en gegijzeld in het huis van bewaring tot hij de Lexus waarin hij sinds vorig jaar augustus rondrijdt, heeft teruggegeven aan Peterman Exclusief in Enschede. Dat is de eis die het garagebedrijf deze week neerlegde in een kort geding. -
VRAAG & ANTWOORD
Ik vul mijn autobanden met stikstof; milieuprobleem opgelost?
In alle discussies over het milieu valt mij op dat niemand spreekt over het vullen van autobanden met stikstof in plaats van lucht. Ik rijd er al jaren mee en zie alleen maar voordelen, zoals constante bandenspanning en daardoor een lager brandstofverbruik. Kunnen al die miljarden om het stikstofprobleem te bestrijden misschien beter worden besteed door de stikstof uit de atmosfeer te halen en de autobanden ermee te vullen? –R.P.C. Haksel