Zo kom je over je angst om in te voegen op de snelweg heen
Een politiebureau in het Duitse Noordrijn-Westfalen wijdt zijn Facebookpagina aan een van ‘de grootste raadsels in de menselijke geschiedenis’: angst voor het invoegen op de snelweg tussen het aanstormende verkeer.
Voor de meeste automobilisten is autorijden net zo eenvoudig als ademhalen, maar voor een klein deel van hen is het iedere keer een uiterst stressvolle bezigheid. De Latijnse term voor rijangst is vehofobie. Letterlijk betekent het: de angst voor het zelf besturen van een auto.
Een van de meest stressvolle momenten is voor veel automobilisten het invoegen op de snelweg. Daar is geen Latijnse term voor, maar in Duitsland hebben ze er wel een naam aan gegeven: ‘German Angst’. Vooral bij wegwerkzaamheden zijn de snelwegopritten voor velen een ramp. De rijstroken zijn vaak smal en ook is de lengte van de invoegstrook vaak ingekort.
Geen stress!
‘Elke dag zien duizenden automobilisten op tegen deze schijnbaar onoverkomelijke uitdaging’, schrijft de politie van de Märkisches Kreis in Noordrijn-Westfalen op de Facebookpagina. Met enkele tips proberen ze de angst voor de oprit weg te nemen. Ten eerste moet je volgens de agenten flink doorgassen op de invoegstrook en dus niet met 60 kilometer per uur het eerste gat induiken op de snelweg dat je ziet. Je mag hier zelfs auto's of vrachtwagens rechts inhalen.
De tweede tip luidt: een aantal keer in je spiegels kijken en daarna over je schouder of er niemand naast je zit, dan de richtingaanwijzer uit en rustig naar links sturen. Let wel op: het verkeer op de snelweg heeft altijd voorrang, dus niet zomaar je auto ertussen gooien. Bovendien is de ritsprocedure hier niet van toepassing. De belangrijkste tip: geen stress! Er bevindt zich volgens de agenten geen afgrond aan het einde van de invoegstrook. ,,Als je geen ruimte hebt gevonden om in te voegen, mag je gewoon de vluchtstrook gebruiken.”
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
John Williams: Terecht dat slechtste chauffeur rijbewijs kwijtraakt
Niemand wil De slechtste chauffeur van Nederland zijn, toch wordt de winnaar morgenavond bekend. In de finale ziet de meest belabberde bestuurder zowel z'n rijbewijs als auto vernietigd worden. Een uitstekende stap, meent presentator John Williams. -
Waarom mysterieus verkeersteken voor boetegevaar zorgt in Duitsland
Iedereen die ooit in Duitsland of Oostenrijk is geweest, heeft ze vast weleens gezien: wit-rood-witte markeringen op straatlantaarns. Het zijn één van de oudste verkeersmarkeringen van Duitsland. Wie bij een paal met zo'n markering parkeert loopt het risico bekeurd te worden.
-
VRAAG & ANTWOORD
Mag je in Nederland met een Duits kenteken blijven rijden?
‘Hoe kan het zijn dat iemand die in Nederland woont en werkt, jarenlang blijft rondrijden met een Duits kenteken?’, vraagt lezer J. van der Loon in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Mag dat wel? En welke voordelen heeft dat voor die persoon?’ -
-
-
Nederlandse auto gemiddeld oudste van West-Europa
In Nederland zijn personenauto’s gemiddeld ouder dan in elk ander West-Europees land. Wel ligt de gemiddelde leeftijd van een Nederlandse personenauto net onder het gemiddelde van de gehele EU. -
Deze mythes over autoverzekeringen kunnen je veel geld kosten
Autoverzekeringen zijn duur en er bestaan veel misverstanden over. Door slim om te gaan met de polisvoorwaarden en de tips hieronder, kun je veel geld en ellende besparen. Dit zijn de hardnekkigste mythes rond de autoverzekering.