Volledig scherm
Hyundai Kona. © Hyundai

Zo ver komen deze veertien elektrische auto's in de praktijk

Elektrische auto's komen in de praktijk veel minder ver dan de officiële verbruikscijfers aangeven. Het Engelse consumentenplatform WhatCar? vergeleek alle modellen door ze aan een identieke praktijktest bloot te stellen.

In Noorwegen is het al in 2025 zover, maar vijf jaar daarna mogen er -als de plannen van de regering doorgaan- ook in Nederland geen nieuwe benzine- of dieselauto's meer worden verkocht. Het komende kabinet zegt in het regeerakkoord ernaar ‘te streven’ dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. 

De consequenties zijn enorm. Als alles volgens planning doorgaat moeten autofabrikanten hun productielijnen rigoureus omgooien en moeten pomphouders zich gaan herbezinnen. En de consument vraagt zich af wanneer hij definitief op de elektrische auto zal overstappen. 

Voor de leaserijders die worden verleid met lage bijtelling, de ‘early adopters’ en de milieubewuste of op stilte beluste rijders, onderzocht het Britse consumentenplatform WhatCar hoe ver de onderstaande veertien elektrische auto’s van nu in de praktijk komen door ze aan een identieke test bloot te stellen. Wat bleek? De Engelse onderzoekers reden een stuk minder kilometers met een opgeladen elektrische auto dan er officieel mee gereden zou moeten kunnen worden.  

14. Smart ForFour EQ € 23.995

Officieel bereik: 160 kilometer 

Reëel bereik: 91 kilometer

13. Smart ForTwo EQ € 23.995

Officieel bereik: 160 kilometer

Reëel bereik: 91 kilometer

12. Volkswagen e-Up € 25.095

Officieel bereik: 160 kilometer

Reëel bereik: 106 kilometer

11. Hyundai Ioniq € 33.995

Officieel bereik: 280 kilometer

Reëel bereik: 204 kilometer

10. Volkswagen e-Golf € 38.970

Officieel bereik: 300 kilometer

Reëel bereik: 188 kilometer

9. Nissan Leaf € 38.940

Officieel bereik: 270 kilometer

Reëel bereik: 205 kilometer 

8. Renault Zoe € 32.890

Officieel bereik: 300 kilometer

Reëel bereik: 234 kilometer

7. BMW i3 € 41.994

Officieel bereik: 310 kilometer

Reëel bereik: 265 kilometer

6. Audi e-tron € 84.100

Officieel bereik: 400 kilometer

Reëel bereik: 315 kilometer

5. Tesla Model S (75D) € 83.420

Officieel bereik: 400 kilometer

Reëel bereik: 328 kilometer

4. Tesla Model X (100D) € 117.820

Officieel bereik: 560 kilometer

Reëel bereik: 375 kilometer

3. Kia e-Niro € 42.510

Officieel bereik: 450 kilometer

Reëel bereik: 407 kilometer 

2. Jaguar I-Pace € 81.810

Officieel bereik: 470 kilometer

Reëel bereik: 407 kilometer

1. Hyundai Kona Electric € 40.995

Officieel bereik: 450 kilometer

Reëel bereik: 416 kilometer

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”