Volledig scherm
Een verkeersregelaar die afgelopen maand in de kou aan het werk was. © Sanne Donders

Grote vraag naar verkeersregelaars (en nog 4 beroepen waar ze veel mensen zoeken)

Zeker 300 nieuwe verkeersregelaars moeten er komen. Met een online campagne, hippe uitlegfilmpjes en oud-profvoetballer John de Wolf als boegbeeld proberen verkeersbegeleidingsbedrijven die mensen nu te vinden. 

Volledig scherm
Eric-Jan Rietveld aan het werk met rapper Ali B (l). © Privé archief

Vooral jonge mensen blijken moeilijk enthousiast te krijgen voor deze baan. Eric-Jan Rietveld (34) begon elf jaar geleden wel, direct na z’n laatste tentamens, als verkeersregelaar bij Traffic Support. ,,In een geel pak langs de weg bij werkzaamheden”, blikt hij terug. Het was in eerste instantie een bijbaantje voor Rietveld, maar in tegenstelling tot veel anderen ging hij nooit meer iets anders doen.

,,Ik heb me verder ontwikkeld en stuur als projectcoördinator nu andere verkeersregelaars aan, bij bijvoorbeeld evenementen in het Gelredome en grote festivals als Dance Valley.” Veel mensen beginnen als verkeersregelaar, ervaart Rietveld, maar als je meer in je mars hebt, kun je van daaruit doorgroeien: een kruispunt coördineren of werken als er piekdrukte is bij evenementen. ,,Zo kun je je steeds meer profileren.” Ondanks dat er weleens mensen met een kort lontje voorbij komen, is het voor Rietveld een mooie baan: de vrijheid om in beweging te zijn en de afwisseling in het werk.

Quote

Het is niet bepaald de eerste roeping van de mens

Eric-Jan Rietveld, verkeersregelaar

Toch snapt hij ook wel waarom er weinig animo is onder (jonge) mensen. ,,Er zullen mensen zijn die het wel wíllen doen maar het te gevaarlijk vinden en er zijn mensen die het überhaupt niet willen doen. Het is niet bepaald de eerste roeping van de mens.” Hij blikt even terug naar hoe hij destijds begon en de inzichten die hij kreeg: ,,Dan denk je bij een auto dat die toch wel makkelijk ergens kan inparkeren. Maar dat lukt niet. Na aan paar maanden kijk je daar heel anders tegenaan. Niet alles is zo makkelijk.”

Nu is er niet alleen een grote vraag naar verkeersregelaars. Deze vier beroepen staan óók te springen om mensen:

1. Vrachtwagenchauffeurs 

Het UWV trekt de laatste tijd vaker aan de bel over tekorten in bepaalde sectoren. Zo meldde het begin dit jaar dat er veel te weinig vrachtwagenchauffeurs zijn: aan het einde van het derde kwartaal vorig jaar waren er naar schatting 7.000 openstaande vacatures. Door de groeiende economie moeten meer producten worden vervoerd én er gaan de komende tijden hoop chauffeurs met pensioen. Intussen zijn er te weinig nieuwe chauffeurs opgeleid om aan de vraag te voldoen en daarom heeft  het Sectorinstituut Transport en Logistiek eveneens een campagne gelanceerd. 

2. Verpleegkundigen  

In de zorg verwacht uitkeringsinstantie UWV dat er dit jaar 120.000 tot 130.000 vacatures ontstaan, waarbij vooral de vacatures voor verpleegkundigen in ziekenhuizen, in de geestelijke gezondheidszorg en verpleegkundig specialisten moeilijk te vullen zijn. Tussen 2017 en 2022 levert dat bij elkaar flinke tekorten op is de verwachting: 32.000 tot 38.000 verpleegkundigen op hbo-niveau, tussen de 27.000 en 38.000 op mbo niveau en 19.500 tot 28.500 verzorgden op mbo-niveau drie. 

3. Horeca-medewerkers 

Het gaat goed met de economie en dat betekent dat we vaker een hapje buiten de deur eten of ergens wat gaan drinken, en er dus meer personeel nodig is. Stichting Vakbekwaamheid Horeca en Koninklijke Horeca Nederland publiceerden vorig najaar een onderzoek waarbij het aantal vacatures begin 2018 werd geschat op 37.000, waarvan 21.000 moeilijk vervulbaar. Veel vacatures waren er in de bediening (22.000), maar vooral koks (6.000) blijken moeilijk te vinden.  

4. Techniek 

In de bouw en industrie staan ze te springen om mensen. Eind 2017 had één op de vijf werknemers in de bouw te maken met belemmeringen in de productie vanwege tekort aan personeel. In de industrie ging het om één op de zes à zeven werkgevers. Om welke beroepen het specifiek gaat? Véél, blijkt uit een overzicht van het UWV.  Bouwhulpen, metselaars, schilders en monteurs, er worden machinebedieners en assemblagemedewerkers gezocht, lassers, automonteurs en operators in de procesindustrie zijn gewild, net als elektriciens, installatiemonteurs en loodgieters. Nog niet genoeg? Ook tekenaars, werkvoorbereiders en calculators zijn schaars. In het derde kwartaal van 2017 zijn er in totaal ruim 61.000 vacatures ontstaan.

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!