Volledig scherm
© Thinkstock

Hoe zorg je dat mensen blij worden van hun baan? Dat leer je hier

Vandaag start de nieuwe opleiding tot Werkgelukdeskundige aan de Fontys Hogeschool. Doel is om van een baan iets te maken waar mensen blij van worden. De eerste cursus is helemaal vol.

Inge van der Putten, loopbaancoach en coördinator/docent aan de opleiding, legt uit waarom deze opleiding nodig is. 

Werkgeluk, wat is dat?

 ,,Mensen vinden het vaak een zweverig iets, en vragen of we dan hier de hele dag happy lopen te zijn’’, zegt Inge van der Putten. ,,Dat kan natuurlijk niet. Maar het is wel bewezen dat een gelukkige werknemer productiever is en minder verzuimt. De werkgelukdeskundigen die we opleiden, kunnen organisaties hierbij helpen.’’

De opleiding is een samenwerking met onder meer de Erasmus Universiteit. Voor de eerste cursussen, die vandaag beginnen, waren in totaal 25 plekken. Die zaten meteen vol. Cursisten leren alles over werkgeluk en hoe dit te bevorderen aan de hand van theorie, praktijkvoorbeelden en lezingen door gastsprekers. ,,Onze cursisten zijn bijvoorbeeld coaches die verschillende organisaties adviseren, maar we hebben ook managers en HRM-medewerkers die de kennis die ze hier opdoen willen gebruiken in hun eigen bedrijf.’’

Waar worden werknemers nou blij van? 

Quote

In deze krappe arbeids­markt moet je mensen zien binnen te halen én behouden

Anabel van Nunen

Van der Putten: ,,Mensen zijn het gelukkigst op hun werk als ze doen waar ze goed in zijn. Werkgevers maken daar nu nog te weinig gebruik van. Ze gaan uit van een functie die op een bepaalde manier uitgevoerd moet worden en niet van de persoon in die functie en wat die kan’’, stelt Van der Putten. ,,In plaats van een beoordelingsgesprek te voeren, zouden ze de werknemer juist moeten helpen hun vaardigheden beter te benutten, door bijvoorbeeld de taken te verruimen of mogelijkheden tot ontwikkeling te bieden.’’

Anabel van Nunen (34) is docent HRM op de Fontys Hogeschool en begint vandaag aan de opleiding tot Werkgelukdeskundige. Ze merkt dat geluk op de werkvloer meer aandacht krijgt. ,,In deze krappe arbeidsmarkt moet je mensen zien binnen te halen én behouden. De nieuwe generatie heeft meer behoefte aan een goede werk-privé balans, daar moet je op in spelen als organisatie." Anders gezegd: ,,Ik denk dat we werk belangrijk vinden in ons leven, maar het leven op zich is belangrijker."

Hoé je mensen gelukkiger maakt, weet ze nog niet. ,,Ik ben vooral heel benieuwd naar de praktische invulling tijdens de opleiding, want hoe zorg je ervoor dat je voor iedereen het geluk vergroot?"

Tekst gaat verder onder de foto.

Volledig scherm
Anabel van Nunen begint vandaag aan de cursus. © Privé archief

Op de werkplek is inderdaad een wereld aan geluk te winnen, zegt Van der Putten. ,,Hele kleine dingen kunnen een groot verschil maken. In een drukke kantoortuin doe je mensen een plezier door een stilteruimte te verschaffen. Werknemers stellen het ook op prijs als er voor de lunch wordt gezorgd.’’

Quote

Er ontstaat al een hele andere sfeer op de werkvloer als iedereen elkaar ’s ochtends even goedendag zegt

Inge van der Putten

Ook aandacht voor elkaar is belangrijk. ,,Er ontstaat al een hele andere sfeer op de werkvloer als iedereen elkaar ’s ochtends even goedendag zegt. Dat is een klein iets, maar kan een groot verschil maken. We moeten elkaar zien en er even bij stilstaan als iemand iets te vieren heeft of er juist iets verdrietigs is gebeurd. Je met elkaar verbonden voelen is een basisbehoefte.’’

Gelukkig zijn met je werk is geen extraatje, maar juist essentieel. ,, Hoe gelukkig iemand is in zijn leven, hangt ook af van hoe iemand zich in zijn werk voelt. Mensen moeten steeds langer doorwerken. Tegelijkertijd hebben veel jonge mensen al een burn-out. We moeten dus anders over werken gaan denken. Het is traditioneel zo dat de werkgever je vooral een salaris biedt, maar er is meer in het leven dan geld. Je baan moet ook iets zijn waar je blij van wordt.’’    

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!