Volledig scherm
Het Franse marketingbedrijf Dare.Win nodigt kandidaten uit voor een sollicitatiegesprek via de populaire game Fortnite. © Dare.Win

Solliciteren tijdens een spelletje Fortnite

Een Frans marketingbedrijf heeft een primeur op sollicitatiegebied. Kandidaten komen niet op gesprek, maar worden ondervraagd tijdens een potje van de populaire game Fortnite.

Het Franse Dare.Win zoekt twee nieuwe leden voor het creatieve team om zes maanden stage te lopen op het kantoor in Parijs, zo valt te lezen in een aankondiging. Kandidaten hoeven geen cv op te sturen of langs te komen. Het bedrijf wil hen spreken tijdens een gezamenlijk spelletje Fortnite, een van de populairste games van dit moment. Geïnteresseerden hoeven alleen maar het bedrijf (@DarewinFr) toe te voegen op het Playstation Network om een afspraak te maken. 

Maar waarom een sollicitatiegesprek voeren via een game? Dare.Win - met opdrachtgevers als Spotify, PlayStation en YouTube - maakt creatieve campagnes voor artiesten en televisieseries en vindt het daarom een logische stap. ,,We houden van entertainment'',  verklaart het bedrijf.  

De ongewone sollicitatieprocedure lijkt een succes. Dare.Win zegt al kandidaten gesproken te hebben uit verschillende landen, waaronder Nederland, Turkije en Zweden. 

Communicatiemanager Manon Fargelat geef tegenover de BBC wel toe dat het niet de gemakkelijkste manier is om een sollicitatiegesprek te voeren: ,,Het is moeilijk voor ons om [tijdens het spel] vragen te stellen en te beantwoorden en om ons te concentreren op de antwoorden.'' Toch gaat het bedrijf door met de Fortnite-gesprekken. ,,We doen het om nieuwe mensen te ontmoeten en plezier te maken.''  

Niet-gamers hoeven zich overigens niet benadeeld te voelen. Wie geen zin heeft om te solliciteren via Fortnite kan het bedrijf benaderen door een mailtje te sturen naar het toepasselijke e-mailadres IDontPlayFortnite@darewin.fr

Bekijk ook: YouTuber Royalistiq werd groot dankzij Fortnite.

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief

  1. Tien tips voor vrouwelijke ondernemers van girlboss Britt Van Namen

    Tien tips voor vrouwelij­ke onderne­mers van girlboss Britt Van Namen

    Ze is amper 30 jaar oud maar runt al sinds 2014 haar eigen ontwerpbureau. Interieurarchitecte Britt Van Namen is een zogenaamde girlboss die ook graag andere vrouwen wil overtuigen om eigen baas te worden. ,,Ik ben er zeker van dat als de verhalen van vrouwelijke ondernemers vaker in de kijker worden gezet veel meer vrouwen geïnspireerd raken om te ondernemen.” Ze geeft daarom tien tips aan de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws.