De vestiging van Hudson's Bay in Tilburg. De winkelketen moet de deuren sluiten. Achteraf vinden veel mensen dat niet meer dan logisch, constateert Chantal van der Leest
Volledig scherm
De vestiging van Hudson's Bay in Tilburg. De winkelketen moet de deuren sluiten. Achteraf vinden veel mensen dat niet meer dan logisch, constateert Chantal van der Leest © Jan van Eijndhoven

Waarom we achteraf allemaal al wisten dat Hudson’s Bay het niet zou redden

Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: Hudson's Bay en de hindsight bias.

  1. CEO kreeg een miljoen minder om personeel minstens 60.000 euro per jaar te kunnen geven

    CEO kreeg een miljoen minder om personeel minstens 60.000 euro per jaar te kunnen geven

    Dan Price, CEO van het bedrijf Gravity Payments in Seattle, besloot vijf jaar geleden om zijn eigen loon met 94 procent naar beneden te halen, zodat hij zijn 120 personeelsleden minimum 70.000 dollar (60.000 euro) per jaar kon laten verdienen. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Vijf jaar later stelt hij vast dat zijn bedrijf het drie keer beter doet dan toen, én vooral dat zijn personeel tevreden is.
  2. Stagiaire die opgesloten zat boven kapsalon: ‘Ik werd geslagen en moest aardappelschillen eten’
    PREMIUM

    Stagiaire die opgesloten zat boven kapsalon: ‘Ik werd geslagen en moest aardappel­schil­len eten’

    Tien jaar lang zag ze geen cent van al het werk dat ze als ‘stagiaire’ deed in de kapsalon en in het huishouden van een koppel in het Belgische Tielt-Winge. Op de koop toe werd de vrouw, ondertussen een dertiger, niet alleen uitgebuit, ze werd geslagen als ze niet luisterde en gevangen gezet op zolder achter een luik zonder ramen of enig comfort. ,,Mijn behoefte moest ik in een emmer doen.” Hoe heeft het zover kunnen komen?