Volledig scherm
Een rijexamenkandidaat maakt het theorie-examen nieuwe stijl in het CBR examencentrum van Eindhoven. © ANP

Branche kritisch over eendaagse cursus theorie-examen

Steeds meer jongeren volgen een spoedcursus om hun theorie-examen te halen, maar de branchevereniging en rijscholen zijn kritisch. ‘Ze weten niet meer wat ze hebben geleerd.’

,,Zeg eens eerlijk, jij hebt zeker een eendaagse theoriecursus gevolgd?’’ Dat hoorde een leerling die gezakt was voor zijn rijexamen bij het CBR, vertelt Peter van Neck. Hij is voorzitter van branchevereniging VRB (Vereniging Rijschool Belang). Spoedcursussen leren leerlingen in turbotempo foefjes om te slagen voor het theorie-examen. Zo’n 10 procent van de theorie-examenklanten volgt zo’n spoedcursus. Ze slagen vaak wel voor het examen, maar de VRB vreest dat de stof niet blijft hangen.

Verkeerstheorie leer je volgens de topman van het VRB niet voor twee weken of een maand. ,,Ze krijgen een overschot aan informatie in een half dagdeel, doen het theorie-examen op dezelfde dag, slagen en weten daarna niets meer van wat ze hebben geleerd. Dat kan en mag niet gebeuren.’’

Negatieve invloed

De spoedcursussen hebben een negatieve invloed, zegt Van Neck. ,,Rij-instructeurs hebben hun handen al vol aan leerlingen die moeite hebben met autorijden. En dan moeten ze ook nog alle zeilen bijzetten voor leerlingen die een eendaagse theoriecursus hebben gevolgd.’’

De moeilijkheid van de vragen is de reden dat jongeren kiezen voor een spoedcursus, denkt Ous Riffi. Zijn rijschool in Breda werkt samen met BredaTheorie, een theorieschool die eendaagse cursussen geeft. Hij is ervan overtuigd dat het CBR een psychologisch spelletje speelt met de examenkandidaten. ,,Je hebt leerlingen die wekenlang leren en zakken voor hun theorie, simpelweg omdat ze de vraagstelling niet snappen. Wat dacht je van mensen met dyslexie of ADHD, die raken helemaal in paniek. Wil het CBR controleren of de leerlingen goed zijn in begrijpend lezen of dat ze de theorie beheersen?’’ Toch denkt hij dat negen op de tien eendaagse theoriecursussen ‘gewoon rommel in de markt’ zijn. 

Eigen verantwoordelijkheid

Rijschoolhouder uit Roosendaal Gerard van den Boom zou nooit samenwerken met een eendaagse theorieschool. Hij denkt dat spoedcursussen een slechte invloed hebben op leerlingen, maar volgens hem ligt de schuld net zo goed bij de jongeren zelf. ,,Veel van hen willen gewoon niet leren voor hun theorie-examen en volgen dan een spoedcursus. Ze denken daarna ook ‘eventjes’ te slagen voor hun rijexamen, want de theorie halen ze ook in één dag. Leerlingen moeten gemotiveerd zijn om te leren, maar dat is hun eigen verantwoordelijkheid.’’

Hoe moet het dan wel? Nederland moet een voorbeeld nemen aan Duitsland, aldus Van Neck van de branchevereniging. Daar moeten examenleerlingen verplicht naar minimaal veertien theorieklassen van anderhalf uur én een EHBO-cursus volgen. ,,De overheid is de enige die er iets aan kan doen. Ze wil de verkeersveiligheid van Nederland toch niet in gevaar brengen?’’