Volledig scherm
Zoenende mannen in de nieuwe campagne van kledingmerk Suitsuplly © Suitsupply

Geen homo-advertentie in Reformatorisch Dagblad, wel 'briefwisseling'

Er komt definitief geen advertentie over homoseksualiteit in het Reformatorisch Dagblad. In plaats daarvan verschijnt er een briefwisseling in de krant over homoseksualiteit onder gereformeerde mensen. Dat maakte het dagblad vanmiddag bekend.

Jan-Kees Joosse on Twitter

Dit lag op de keukentafel van m'n ouders. #inmiddelsverscheurd #ReformatorischDagblad.

De advertentie was een reactie op flyers van de conservatief christelijke organisatie Civitas Christiana, die afgelopen maart bij de krant zaten. Met die pamfletten wilde de organisatie het pakkenmerk Suitsupply oproepen te stoppen met zijn 'pornografische' reclames, waarin twee mannen zoenend te zien waren.

Twitteraar Jasper Klapwijk begon een crowfundingsactie om een tegenadvertentie met kussende mannen of een homostel in de christelijke krant te plaatsen. Hij zamelde binnen enkele uren duizenden euro's in, maar het dagblad wees de advertentie vandaag na meerdere gesprekken met Klapwijk definitief af.

Het advertentiebeleid van de krant is volgens commercieel manager Cees Hovius gebaseerd op de Bijbel en die keurt intimiteit tussen mannen simpelweg af.

Opiniestukken

Volledig scherm
De advertentie die Klapwijk had willen plaatsen. © Jasper Klapwijk

De krant is wel bereid ruimte de bieden aan discussie over homoseksualiteit in de gereformeerde gemeenschap. Daarom schrijft John Lapré, die poseerde voor de advertentie van Klapwijk, een brief waarop de hoofdredactie zal reageren. Ook komt er een opiniestuk in de krant van Elze Reinders. Beide briefschrijvers hebben ervaring met homo- of biseksualiteit en gelovig zijn.

Klapwijk is zeer teleurgesteld dat de advertentie niet in de krant komt. ,,Ik vind het jammer dat we geen ruimte krijgen voor een advertentie die vrije partnerkeuze en vrijheid van meningsuiting bepleit'', laat hij weten. ,,Ik had graag een geluid in het RD gezien naast de oproep van Civitas Christiana, vooral om een signaal te geven aan mensen die opgesloten zitten in een huwelijk of zich niet durven te uiten over hun seksuele voorkeur.'' Klapwijk hoopt dat de briefwisseling in de krant vooral voor die mensen leidt tot meer vrijheid.

Andere foto

Quote

Ik vind het jammer dat we geen ruimte krijgen voor een adverten­tie die vrije partnerkeu­ze bepleit

Jasper Klapwijk

Hoewel het Reformatorisch Dagblad de flyerboodschap van Civitas Christiana nog steeds steunt, betreurt de krant achteraf gezien dat ze de pamfletten zonder enige aanpassing heeft geaccepteerd. Op de papiertjes was een foto van de zoenende mannen uit de Suitsupply-reclame te zien, met een rood kruis door hun hoofd. Vooral die foto kwam de krant op veel kritiek te staan.

Het dagblad had naar eigen zeggen om een andere foto moeten vragen, omdat het nu leek alsof homo's als mens worden afgewezen. ,,
Dat die illustratie een eigen leven is gaan leiden, betreuren we'', aldus commercieel manager Cees Hovius.