Premier Rutte en de ministers Martin van Rijn (geheel links), Ferd Grapperhaus en Hugo de Jonge (geheel rechts) maandag tijdens hun persconferentie.
Volledig scherm
PREMIUM
Premier Rutte en de ministers Martin van Rijn (geheel links), Ferd Grapperhaus en Hugo de Jonge (geheel rechts) maandag tijdens hun persconferentie. © EPA

Helder communiceren over regels blijkt best lastig voor het kabinet

Juist in crisistijd snakken mensen naar duidelijke, heldere informatie. Daar slaagt het kabinet niet altijd in, veel voorschriften hebben later een bijsluiter nodig. Waarom gaat het mis?

Debatcentrum De Balie schrapte dinsdag rücksichtslos alle programmering voor de komende twee maanden. De KNVB wilde de stekker al uit het voetbalseizoen trekken. Het kabinet had maandagavond, tijdens de persconferentie na het zoveelste coronacrisisberaad, immers nog strengere maat­regelen afgekondigd. Álle samenkomsten – ook voor minder dan 100 personen – zouden tot 1 juni verboden zijn. Zouden, want de werkelijkheid bleek iets genuanceerder: het ging enkel om evenementen waarvoor een vergunning moet worden aan­gevraagd. Voor alle andere ‘samenkomsten’ bleven de maatregelen gelden die eerder al werden afgekondigd tot in elk geval 6 april.

  1. Gesloten dierenpark in financiële nood biedt dieren ter adoptie aan: ‘Kameel kost 600 euro’

    Gesloten dierenpark in financiële nood biedt dieren ter adoptie aan: ‘Kameel kost 600 euro’

    Kasteelpark Born in Limburg is een reddingsoperatie begonnen. Zonder acute financiële steun stevent het dierenpark, dat al sinds maart noodgedwongen gesloten is als gevolg van de coronacrisis, rechtstreeks af op een faillissement. Meest opvallende actie is de uitgifte van ‘adoptie-aandelen’ waarmee mensen een of meer dieren in het park - van kwartels tot kamelen - een jaar lang kunnen adopteren.
  2. ‘Snelle pc zonder coronavirus’: Marktplaats grijpt in bij ‘smakeloze’ advertenties

    ‘Snelle pc zonder coronavi­rus’: Markt­plaats grijpt in bij ‘smakeloze’ adverten­ties

    Marktplaats heeft de handen vol aan particuliere verkopers en bedrijven die de naam van het coronavirus misbruiken om meer aandacht te krijgen voor hun advertenties. Op de koop-en verkoopsite wemelt het van de advertenties waarin volgens Marktplaats op een ‘smakeloze manier’ een link wordt gelegd met het coronavirus. ,,Wij gaan hier met onze experts kritisch naar kijken”, meldt een woordvoerder aan deze nieuwssite.