Helm, haarnetje en spray vaste uitrusting voor Amsterdamse scooterverhuurders
Haarnetjes en speciale spray om de bacteriën te doden. Ze behoren vanaf vandaag, naast uiteraard de helm, tot de standaarduitrusting van scooterverhuurbedrijven in Amsterdam. Met dank aan de helmplicht voor snorfietsers die in de hoofdstad is ingegaan. De bedrijven hebben flink moeten investeren, maar balen nog veel meer van het feit dat de langzame scooters de rijbaan op moeten. ,,Daar snappen we geen donder van.’’
Het is volgens Bob Beuger van Scooter Rent Amsterdam heel lastig om aan toeristen uit te leggen waarom ze een helm moeten dragen, terwijl hun scooter niet sneller rijdt dan 25 kilometer per uur. ,,Daar heb ik vandaag al meerdere vragen over gehad. Kijk, die helm is op zich niet het probleem. In hun eigen land moeten de meeste buitenlandse bezoekers ook zo'n ding op. Maar dan rijden ze wel een stuk sneller dan hier. Dat krijg ik ze niet uitgelegd’’, aldus Beuger.
Hij is het niet eens met de maatregel dat de scooters met blauwe nummerborden in een groot deel van de stad de rijbaan op moeten. ,,Let op m'n woorden, dat gaat onveilige situaties opleveren. Automobilisten gaan zich ergeren aan de langzame snelheid van de snorscooters.’’
Zijn collega's in de hoofdstad zijn eveneens bevreesd voor de nieuwe verkeersregels. ,,Wij verhuren bijna uitsluitend aan toeristen. Die hadden het al lastig in deze drukke stad, maar dat wordt alleen maar erger als ze tussen de auto's moeten rijden’’, zegt een woordvoerder van Scooter Rent, de concurrent van Scooter Rent Amsterdam. ,,We snappen er geen donder van, dit vraagt toch om ongelukken? Het gemeentebestuur kan de fietsers beter meer controleren, die kijken echt nergens naar en lappen de verkeersregels aan hun laars. Daar zit het echte probleem, niet bij de snorfietsers.’’
Onze e-scooters in Amsterdam gaan voorlopig niet sneller rijden dan 25 kilometer per uur. Het verkeer in deze stad rijdt vaak ook niet harder dan 30 kilometer per uur
Sandro van de Looij, manager Felyx Amsterdam
Dat de snorfietsers juist naar de rijweg moeten vanwege de veiligheid van de andere verkeersgebruikers op het fietspad, gaat er bij de verhuurbedrijven niet in. ,,De oude situatie is nog altijd verkeersveiliger dan een betrekkelijk langzaam voertuig op de hoofdweg toe te laten.’’
De meeste bedrijven zijn vooralsnog niet van plan om de snorfietsen in te ruilen voor scooters die harder mogen dan 25 kilometer per uur. ,,Dat zijn forse investeringen, zo'n besluit neem je niet zomaar. Eerst maar eens kijken hoe deze verkeersmaatregelen uitpakken in de stad’’, aldus de Scooter Rent-woordvoerder.
Bij deelscooterbedrijf Felyx zijn ze voorlopig ook niet van plan scooters aan te schaffen die een stuk sneller kunnen dan de huidige elektrische snorscooters. ,,Het was wel een overweging, maar als we de scooters 45 kilometer per uur laten rijden, moeten ze bij het RDW Testcentrum in Lelystad worden gekeurd. Dat kost ons 300 euro per scooter, dat loopt nogal in de papieren. Daarnaast haalt het verkeer in de Amsterdamse binnenstad vaak de 50 kilometer per uur niet. In de meeste straten mag je ook niet harder dan 30 kilometer per uur’’, aldus Sandro van de Looij van Felyx.
Felyx heeft 108 huurscooters beschikbaar. ,,Elke scooter is inmiddels uitgerust met één helm, dat worden er in de loop van deze maand twee. De ene helm zit nu nog in het zadel. Het is de bedoeling dat er straks twee helmen in een koffer worden gestopt die achterop wordt gemonteerd. We zijn druk bezig met de montage van die koffers.’’
Ook haarnetjes behoren tot de uitrusting, maar Van de Looij beseft dat het lastig te controleren is of gebruikers die ook dragen. ,,Elke keer als we de scooter van een accuwissel voorzien of moeten repareren, zullen we de helmen inspuiten met een bacteriedodende spray. Je weet wel, zo'n spray die ze bij kartbanen ook gebruiken.’’
Rotterdam en Den Haag
De Amsterdamse helmplicht heeft het deelscooterbedrijf tienduizenden euro's gekost. Felyx, ook actief in Rotterdam en Den Haag, is voorlopig niet van plan ook in deze twee steden helmen aan te schaffen. Van de Looij: ,,Waar we vooral over nadenken is dat wanneer we meer scooters mogen gaan plaatsen in de huidige of nieuwe steden, of we dan met 25 kilometer per uur of 45 kilometer per uur gaan rijden. Of andere steden gaan volgen met de helmplicht is niet aan ons, dat heeft met wetgeving te maken, dat ligt bij de gemeenten en rijksoverheid, niet bij ons. Als er niks verandert, veranderen we niks. Dus gebruikers in Den Haag en Rotterdam kunnen nog zonder helm rijden, tot dat gemeentes anders besluiten.’’
Gino is boos op burgemeester Halsema en schreef een protestlied: