Kabinet woest: Heineken en Grolsch gaan nog weken door met blikjes zonder statiegeld
Brouwers Grolsch en Heineken halen zich de woede van het kabinet op de hals, omdat ze ook na 1 april doorgaan met het vullen van blikjes zonder statiegeld. Dat blijkt uit navraag van deze site. Daarmee overtreden zij de wet, stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Aangifte tegen de bedrijven dreigt.
Sander van MersbergenLaatste update:30-03-23, 20:16
De Inspectie Leefomgeving en Transport is inmiddels op de hoogte van het voornemen van de brouwers, en gaat over tot handhaving als ze vanaf zaterdag daadwerkelijk ‘oude’ blikjes blijven vullen. ,,We zitten er bovenop”, meldt een woordvoerder. Welke stappen de inspectie precies wil nemen, kan ze nog niet zeggen.
Recycling Netwerk Benelux, een collectief waarin onder meer Greenpeace en Milieudefensie zijn vertegenwoordigd, bereidt strafrechtelijke aangifte voor. Volgens de organisatie, die al jaren pleit voor statiegeld op blik, hebben de brouwers genoeg tijd gehad om zich voor te bereiden. De invoering van de wet werd eerder onder druk van het bedrijfsleven al met drie maanden uitgesteld.
De brouwers bestrijden dat ze de wet overtreden. Volgens Heineken en Grolsch geldt vanaf 1 april, de datum waarop de statiegeldregeling ingaat, een overgangsperiode van drie maanden, waarin bedrijven de bestaande blikjes kunnen vervangen door nieuwe exemplaren met het statiegeldlogo.
Heineken is van plan om de komende weken stapsgewijs zijn merken om te zetten. In mei pas is het grootste merk - de pilsener - aan de beurt. ,,Het is niet haalbaar om alles in één keer te doen”, zegt hoofd communicatie Mark Blok. ,,Daarom doen we het in stappen. Dat is ook zo afgesproken met de afnemers.”
Ook Grolsch is nog niet klaar. In Twente zal de bulk van het bier in de loop van april overgaan op de statiegeldblikjes, de laatste exemplaren volgen in de loop van mei. De brouwers stellen dat een te snelle overstap leidt tot verspilling van grondstoffen.
Volgens een woordvoerder van staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA, Milieu) gaat die vlieger niet op. ,,Na 1 april mag nog wel oude voorraad verkocht worden. Maar alles wat vanaf dan geproduceerd wordt, moet in een blikje met een statiegeldlogo.”
Nu moeten consumenten op elk blikje gaan zoeken naar een logo. Het ene blik kunnen ze wel inleveren, het andere niet
Suze Govers, woordvoerder van Recycling Netwerk Benelux, vreest dat het handelen van de brouwers het succes van de statiegeldregeling in gevaar brengt. ,,Nu moeten consumenten op elk blikje gaan zoeken naar een logo. Het ene blik kunnen ze wel inleveren, het andere niet. Als je een gedragsverandering wilt, moet je het mensen zo makkelijk mogelijk maken.”
Brouwers AB InBev (Jupiler, Hertog Jan) en Royal Swinkels (Bavaria, Palm) stellen desgevraagd dat zij na 1 april alleen nog maar statiegeld-blikken vullen. Hetzelfde geldt voor Coca Cola en Red Bull.