‘Lok reiziger met extra kortingen terug naar het OV’
Vervoerders moeten reizigers komend jaar met kortingen en vernieuwde abonnementen terug de trein en bus in lokken. Dat zegt reizigersvereniging Rover in aanloop naar het Tweede Kamerdebat van donderdag over het ov.
Delen per e-mail
Door corona krimpen ov-bedrijven als NS, Arriva en Connexxion hun dienstregeling tot 10 procent in. Het kabinet komt weliswaar met 1,5 miljard euro over de brug, maar daarmee wordt slechts tot maximaal 94 procent van de verliezen gedekt.
Rover noemt het begrijpelijk dat er in deze tijd kritisch naar de kosten wordt gekeken, maar mist toekomstperspectief. ,,Kostenbesparingen op korte termijn mogen niet leiden tot verlies van reizigers voor de lange termijn”, stelt directeur Freek Bos. De reizigers keren na de coronapandemie immer grotendeels terug is de verwachting. ,,Groei van het openbaar vervoer is namelijk noodzakelijk voor het behalen van klimaatdoelen, het verminderen van de stikstofuitstoot en het leefbaar houden van onze steden en het platteland.”
‘Alternatieven voor OV-chip’
In aanloop naar het Kamerdebat van donderdag doet de reizigersvereniging daarom een serie voorstellen. Zo pleit Rover voor ‘welkom terug’-kortingen aan reizigers. ,,Ov-reizigers hebben de adviezen van de Rijksoverheid zeer trouw opgevolgd. Velen hebben het ov gemeden. Nu is het tijd hen terug te winnen. Denk aan ‘welkom terug’-kortingen en nieuwe abonnementen die beter aansluiten bij de nieuwe werkelijkheid van thuiswerken.”
Om de terugkeer naar het ov te vergemakkelijken moeten er verder sneller alternatieven voor de ov-chipkaart komen, meent Rover. Met name de mobiel of de bankpas moeten versneld worden ingevoerd. ,,Betalen met de ov-chipkaart is nog steeds een grote drempel voor reizigers die weinig tot geen gebruik maken van het openbaar vervoer. Nieuwe methoden zoals betalen met de bankpas en mobiele telefoon nemen deze drempel weg. Zo kunnen nieuwe reizigers aangetrokken worden.”
De belangenclub wil verder dat de overheid investeert in meer vrije busbanen. Dat maakt het ov aantrekkelijker. ,,Betere doorstroming van bus en tram betekent lagere exploitatiekosten. Reizigers profiteren bovendien van een snellere reistijd. Wie de bus langs de file ziet zoeven, zal eerder overstappen naar het ov. Dit trekt nieuwe reizigers. Als er minder opstoppingen zijn op de wegen biedt dat kansen voor het omzetten van spitsstroken in busbanen.”
Spreiding schooltijden
Ook moeten bushaltes versneld rolstoeltoegankelijk worden gemaakt. Alle bussen zijn dat al, maar de helft van de bushaltes nog niet. Tenslotte moeten vervoerders afspraken maken met scholen en universiteiten om schooltijden beter te spreiden. Daardoor is er minder materieel nodig voor de spits en kunnen voertuigen en personeel beter gespreid over de dag worden ingezet.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
‘Die vervoerders mogen blij zijn dat ze geld krijgen is het sentiment in Den Haag’
Pier Eringa zou van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, weer een toonaangevend vervoerder maken. Maar toen kwam corona. Nu krimpen hij en andere vervoerders de dienstregeling in en vreest de Fries voor het gehele openbaar vervoer. ,,We liggen als vervoerders op de ic.” -
frank in quarantaine
Na een frisse neus besloot ik dat iedereen weleens een minder moment mag hebben
Net als veel Nederlanders blijft journalist Frank Poorthuis thuis. Frank zit in de risicogroep. Verslag van dag 313. Lees alle eerdere afleveringen hier terug. -
PREMIUMinterview
Jesse (21) is ‘aanstichter’ van rellen in Kanaleneiland: ‘Met Snapchat kan ik de hele stad sturen’
De 21-jarige Jesse* ligt in bed te slapen als de politie zijn deur intrapt, hem uit bed trekt en arresteert. Volgens het Openbaar Ministerie is hij een van de aanstichters van de rellen die afgelopen zomer een week lang de stad teisterden. Via zijn Snapchat-account Utrecht Nieuws deelde de Nieuwegeiner een oproep met zijn 40.000 volgers om massaal naar Kanaleneiland te komen. ,,Ik wilde alleen laten zien wat er in de stad speelt.” -
Vragen over de avondklok: kan ik ‘s avonds nog een trein of bus pakken?
Blijven treinen, bussen en trams rijden? En kan ik midden in de nacht nog eten laten bezorgen? Vind hier de antwoorden op praktische vragen over de avondklok. -
PREMIUMavondklok
De luiken van de Leidse binnenstad zijn dicht, op een kleine protestactie na
Normaal zorgen de studenten voor leven in de brouwerij in de Leidse binnenstad. Maar ook hier lijkt de stad zaterdag vanaf 21.00 uur in slaap te zijn gevallen. Op een kleine protestactie na. ,,Kan iemand mij het nut van zo'n avondklok uitleggen?’’
-
VIDEO
OV uitgekleed: 10 procent dienstregeling bus en trein verdwijnt
Reizigers gaan de crisis in het openbaar vervoer komend jaar flink voelen. Bus- en treinvervoerders krimpen hun dienstregeling tot 10 procent in om grote verliezen als gevolg van de coronacrisis te voorkomen. Veel lijnen gaan in frequentie terug, nachtbussen worden deels opgeheven. -
Politie: ‘Dit zat er aan te komen, al die energie moet ergens heen, we blijven ze aanpakken’
De politie is niet verrast door de rellen die de afgelopen twee dagen in tal van steden losbarsten rond de avondklok. ,,Al die energie en frustraties van die relschoppers moeten ergens heen. We blijven ze aanpakken, maar ook aan de achterkant zal het contact met de jongeren weer hersteld moeten worden,” zegt Gerrit van de Kamp, voorzitter van politievakbond ACP. -
Persfotograaf met stenen bekogeld in Haarlem: ‘Dit is niet leuk meer’
Persfotograaf Laurens Bosch is vanavond met stenen bekogeld in Haarlem. Van dichtbij kreeg hij een steen tegen zijn achterhoofd gegooid.