Volledig scherm
Een oude dubbeldekker van NS © rv

NS haalt oude dubbeldekkers zonder airco van het spoor

NS haalt komende dagen oude dubbeldekkertreinen zonder goede ventilatie zoveel mogelijk van het spoor. In plaats daarvan worden moderne sprinters met airco ingezet. Treinen naar Zandvoort aan Zee krijgen meer wagons.

Alleen in uiterste gevallen zullen de oude dubbeldekkers deze week rijden. Het gaat om het type DDAR (zie foto boven), die vooral op de trajecten Utrecht-Zwolle en Apeldoorn-Enschede rijden. De sprinter van het type SGM, die eveneens geen luchtbeheersing bezit, zal wél blijven rijden. Bij deze treinen kunnen de schuifraampjes echter open worden gezet.

NS beklemtoont dat 95 procent van alle treinen airconditioning bezit. Het gaat om liefst 5.000 airco's die in treinstellen zitten verwerkt. Volgens de spoorwegen krijgen die komende dagen de hoogste prioriteit. ,,Als er een defect raakt, gaat deze trein zo snel mogelijk voor reparatie van het spoor”, vertelt woordvoerder Erik Kroeze. ,,Dagelijks werken deze periode extra monteurs verspreid over vier locaties aan het onderhoud en herstel van de airco’s.”

Code rood ProRail

Door de hitte is er meer kans dat treinen het begeven. Dat geldt ook voor het spoor: bij temperaturen hoger dan 25 graden kan het spoor wel 70 graden Celsius worden. Met als gevolg dat rails uitzet, kronkels in de rails ontstaan: een stuk spoor van dertig meter kan wel een centimeter langer worden. Treinen kunnen dat niet aan.

Spoorbeheerder ProRail heeft deze week daarom code rood ingesteld. Dat betekent dat reizigers rekening moeten houden met meer vertragingen. Ook zijn extra monteurs ingeschakeld om eventuele problemen snel op te sporen én te verhelpen. 

Volledig scherm
Medewerkers van ProRail controleren de temperatuur van het spoor tijdens een vorige warme periode in 2015. De spoornetbeheerder doet dit met oog op de verwachte tropische hitte de komende dagen. © ANP