Volledig scherm
© ANP

NS test tienminutenregeling op stampvol traject Amsterdam-Eindhoven via Den Bosch

DEN BOSCH - Treinreizigers kunnen vanaf 6 september kennismaken met de langverwachte tienminutenregeling. De NS en ProRail gaan dan testen met iedere tien minuten een trein op het traject Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven. NS-topman Roger van Boxtel sluit niet uit dat andere treinen daardoor vertraging oplopen.

Veertien woensdagen lang gaan de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail met reizigers testen of het haalbaar is om elke tien minuten een intercity te laten rijden. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat elke tien minuten een intercity kunnen nemen.

Treinreizigers op het bomvolle traject moeten er door het zogenoemde ‘spoorboekloos rijden’ zo’n 15 procent meer zitplaatsen bij krijgen. Volgens NS zijn de testen met reizigers cruciaal in de voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december. Dan moeten treinreizigers op dat traject élke dag zes treinen per uur kunnen pakken.

Testdagen

NS-baas Roger van Boxtel: ,,Het is belangrijk om de test in de praktijk te doen, mét reizigers, om te kunnen zien hoe dit in de dagelijkse praktijk gaat en hoe we dit stapsgewijs kunnen verbeteren.’’ Mogelijk ontstaat er juist vertraging op de testdagen. Van Boxtel: ,,Vaker vertraging kan ik niet uitsluiten: een test is om te testen.’’

ProRail-topman Pier Eringa beaamt dat: ,,Als de tienminutentrein rijdt is het een feest, maar als het stil komt te staan heb je al snel veel problemen. Dan ligt de treinsnelweg plat.’’

Op testdagen wordt de dienstregeling ook aangepast op aansluitende trajecten. Sommige treinen zijn langer of korter onderweg en overstappen kunnen afwijken. Vanaf half augustus staan de nieuwe tijden in de reisplanner.

NS en ProRail zijn al meer dan tien jaar bezig met de voorbereidingen van elke tien minuten intercity’s op de drukste trajecten van Nederland. Er zijn overwegen weggehaald en treindienstleiders, machinisten en conducteurs kregen cursussen. Om ervoor te zorgen dat reizigers sneller in- en uitstappen wordt er gebruik gemaakt van instapzones op perrons. Eind 2017 volgt een voorstel aan de politiek om op meer trajecten met tienminutentreinen te rijden. Daarbij heeft de NS onder meer Utrecht-Arnhem-Nijmegen op het oog.