Volledig scherm
Levensgevaarlijke situaties: fietser en auto gaan op het laatste moment onder de spoorbomen door.

Recordaantal boetes uitgedeeld bij spoorbomen

VUGHT - ProRail heeft dit jaar bijna 800 boetes uitgedeeld voor gevaarlijk gedrag op het spoor. Niet eerder werden er zoveel spoorlopers in hun kraag gevat. Meestal gaat het om fietsers en voetgangers die willen oversteken terwijl de spoorbomen dicht zijn.

Dit jaar staat de teller op 796 boetes, zo blijkt uit cijfers die deze krant heeft opgevraagd. In heel 2016 bleef dat aantal nog steken op 517 bekeuringen, zo’n 35 procent minder. In 2015 bedroeg het aantal boetes voor gevaarlijk gedrag op het spoor nog 300.

Volgens de spoorbeheerder komt dat doordat ProRail fors inzet op de aanpak van overtreders. ,,De pakkans is nu veel groter’’, verklaart ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg de stijging. ,,We zetten er enorm op in om gevaarlijk gedrag te ontmoedigen.’’

'Big data'

Volledig scherm
Spoorwegovergang naast station Den Dolder. © Foto Ruud Voest

Het nieuwste wapen in de strijd tegen spoorlopen heet 'big data'. In een nieuwe app combineert ProRail bijvoorbeeld de weersverwachting, informatie over de omgeving en eerdere gevallen van spoorlopen. Medewerkers zien op hun tablet waar de kans om spoorlopers aan te treffen het grootst is.

ProRail-topman Pier Eringa wil het liefst alle overwegen uit Nederland opheffen, zegt hij vandaag bij een jaarlijkse toelichting op de plannen van de spoorbeheerder. ,,De overweg is een kritisch punt op het spoor. Overwegen moeten zoveel mogelijk weg.’’

Nederland telt nog 2365 overwegen, waarvan er 1792 openbaar toegankelijk zijn. De afgelopen vier jaar heeft ProRail honderd overwegen verwijderd en beter beveiligd. ,,We ruimen de ene overweg na de andere op, of we maken er een tunnel van’’, licht Eringa toe.

Veiliger

Het is de afgelopen jaren een stuk veiliger geworden op het spoor. In 1986 kwamen er nog 68 personen om na een botsing met een trein op een overweg. Dit jaar zijn er tot nu toe vijf mensen omgekomen. ,,Maar elk ongeval is er nog steeds één teveel’’, zegt Eringa.

ProRail had ook goed nieuws voor reizigers: in de eerste negen maanden van dit jaar zijn meer treinen op tijd aangekomen. Het percentage lag op ongeveer 91 procent, tegen 90,5 procent in dezelfde periode een jaar eerder. Van alleen de NS-treinen lag het percentage nog hoger: 91,9 procent.

Volledig scherm
Rotterdam Centraal.