Volledig scherm
De 'Mobiel Schade Melden'-app moet het aantal geregistreerde ongevallen vergroten. © MobielSchadeMelden.nl

Schadeformulier voortaan via app in te vullen

Het papieren schadeformulier kan de prullenbak in. Politie en verzekeraars lanceren dinsdag een app, waarmee men schades sneller kan melden. De app moet er ook voor zorgen dat er meer ongevallen geregistreerd worden.

Voor het eerst slaan het Verbond van Verzekeraars en de politie de handen ineen om de problemen met het ouderwetse papieren schadeformulier aan te pakken. Waar je nu nog met pen en papier een situatieschets moet tekenen van het ongeval, heeft de nieuwe MobielSchadeMelden-app de mogelijkheid om direct foto's aan de schademelding toe te voegen en via GPS de exacte locatie door te geven.

Met de app is het mogelijk om alle soorten aanrijdingen te registreren: ook fietsers en voetgangers kunnen schades doorgeven. Bovendien kunnen gewonden worden gemeld.

Niet geregistreerde schade
De digitale meldingen moeten een eind maken aan het grote aantal ongevallen dat in Nederland niet wordt geregistreerd. ,,Niet van elke aanrijding waar de politie bij is of over wordt geïnformeerd, wordt een proces-verbaal opgemaakt,'' erkent politiechef Miriam Barendse. Zonder proces-verbaal komen de gegevens niet in het systeem waaruit het overzicht over de verkeersveiligheid kan worden gehaald. Barendse: ,,De politie maakt jaarlijks bij ruim 100.000 ongevallen een registratie op, terwijl zo'n 250.000 ongevallen relevant zijn voor analyses over verkeersonveiligheid.'' Verkeerskundig ict-bureau VIA gaat met de data ongevalsanalyses maken.

Verzekeraars krijgen per jaar een veelvoud aan schademeldingen binnen: circa 1 miljoen. In ongeveer 400.000 gevallen gaat het om tweezijdige aanrijdingen. ,,Niet alle gemelde autoschades zijn relevant voor de verkeersveiligheid, denk aan schades door storm of vandalisme,'' geeft woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars Rudi Buis toe.

Maar zelfs het registreren van eenzijdige aanrijdingen kan volgens het verbond bijdragen aan de verkeersveiligheid. ,,Denk bijvoorbeeld aan een weg waar veel auto's uit de bocht vliegen.''

Schadeformulier gebruiksonvriendelijk
Uit een enquête van het GfK onder 700 automobilisten die het afgelopen jaar schade hadden, blijkt dat het Europees schadeformulier niet altijd begrepen wordt. Eén op de drie autobezitters stelt dat hij het gebruiksonvriendelijk vindt.

Volgens de ANWB veroorzaakt het papieren formulier nu vaak administratieve rompslomp. Vaak wordt bijvoorbeeld vergeten de achterkant in te vullen.

De ondervraagde schaderijders die niet in staat waren om alle gegevens in te vullen, leggen de oorzaak vooral bij ongemakken van het formulier. Op het moment van het ongeval had 15 procent van hen niet de juiste papieren bij zich. De nieuwe app moet doorgeven makkelijker maken, omdat veel automatisch wordt ingevuld.

Belangengroepen
Het is nieuw dat ook belangengroepen zoals de ANWB, de Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en wegbeheerders Rijkswaterstaat, gemeenten, provincies en waterschappen als doel hebben met deze app ongevallen goed geregistreerd te krijgen. Door alle ongevallen in kaart te brengen, hopen zij het aantal verkeersdoden (570 per jaar) terug te brengen.

Quote

Op termijn zal het proces van schademelden en -afhandeling digitaal gaan, maar het Europees schadeformulier blijft voorlopig gewoon bruikbaar.

Rudi Buis, Verbond van Verzekeraars

Het is nog niet duidelijk wanneer het papieren formulier verscheurd kan worden, maar vaststaat dat het ooit verdwijnt. ,,Op termijn zal het proces van schademelden en -afhandeling digitaal gaan, maar het Europees schadeformulier blijft voorlopig gewoon bruikbaar,'' aldus Buis. ,,Niet iedereen beschikt over internet of een smartphone of tablet.''