Volledig scherm
Een eierhandelaar dacht dat deze slogan hem wel wat extra klanten op zou leveren. © Slechteslogans.nl

Verkiezing slechtste slogan komt weer: 'Ik verf tot ik sterf'

'Ik cake al naar je uit' (bakkerij Van Dijk), 'Voor een plasje of een scheetje, huur een Aarts-wc'tje' (Aarts sanitair service) en 'Iedere paal gaat erin' (heibedrijf Steenman). Het zijn maar drie voorbeelden die zomaar gekozen kunnen worden tot 'Slechtste slogan van het jaar'. Volgende week kan er weer gestemd worden.

In het vakblad Onze Taal geven initiatiefneemsters Tefke van Dijk en Christine Liebrecht van de nu vier jaar oude 'slechtste slogan-verkiezing' deze week een analyse over de even tenenkrommende als vindingrijke vondsten die ze door de jaren heen zijn tegengekomen. Hun conclusie: het is bijna onmogelijk uit te leggen wat een slogan slecht maakt.

'Ei love you'
,,Omdat smaken zo ontzettend verschillen,'' zegt Tefke van Dijk. ,,We hebben bijvoorbeeld iemand in onze jury die echt jeuk krijgt van woordspelingen waarbij Engels en Nederlands door elkaar gaan, zoals 'Ei love you' van het Productschap Pluimvee en Eieren. Maar anderen vinden dat juist weer goed gevonden.''

Het barst dan ook vooral van de woordgrappen, weten Van Dijk en Liebrecht inmiddels: 'We do asbest as we can' (sloopcombinatie Laren), 'Van die sign er niet zo veel' (Robin Design), 'Watt ledt je' (Aerts Lighting), daarbij ook vaak verwijzend naar het eigen werk: 'Steeds betrapt op vakwerk' (trappenbouwer Van Baar), 'Geen woorden maar daken' (bouwbedrijf Pekadak) en 'Vergeet niet te komen' (alzheimercafé).

The cock makes the man
Van Dijk en Liebrecht zien ook dat slagers zich wel erg vaak vergrijpen aan woordgrappen met steak of meat ('Onze slagers laten u niet in de steak' en 'Pleased to meat you'). En rijm scoort ook altijd: 'Dikke neus, ik ga naar de Schoenenreus' of 'Geef het door, eet haring van Floor'.

Maar of het slecht is, daar valt keer op keer weer over te twisten. Neem een ordinaire slogan als 'It's de Cock that makes the man' (van Jan-Hein de Cock die een modezaak runt). Het leverde hem als winnaar van de verkiezing in 2013 zoveel nieuwe klanten op ('da's die zaak met die slechte slogan') dat het doel tóch bereikt was.

Blij
De winnaars van de slechtste slogan, zo conluderen Van Dijk en Liebrecht, waren dan ook altijd blij met hun zege. Want: hoe meer publiciteit, hoe meer klandizie. Dan rest tóch de vraag: was die slogan wel zo slecht?

Volgende week verschijnt op de site www.sloganverkiezing.nl een shortlist en kan er gestemd worden.

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Peuter en tiener gewond bij schietincident in Helmond
    UPDATE + VIDEO

    Peuter en tiener gewond bij schietinci­dent in Helmond

    In de Molenstraat in Helmond heeft maandagmiddag een schietpartij plaatsgevonden. Daarbij zijn twee willekeurige slachtoffers gevallen: een 15-jarige fietsster en een 2-jarig meisje raakten gewond. In de Molenstraat is een auto gevonden waarvan de achterruit eruit ligt. In die auto zijn twee kogelgaten gevonden. Er is één verdachte aangehouden, maar die werd later op de avond weer vrijgelaten omdat hij niets met het incident te maken had.