Bij de brug over de Linge bij Tricht wordt er al aan het spoor gewerkt.
Volledig scherm
Bij de brug over de Linge bij Tricht wordt er al aan het spoor gewerkt. © William Hoogteyling

Megaklus aan spoor bij Geldermalsen bezorgt treinreizigers deze zomer overlast

DEN BOSCH/ZALTBOMMEL - Reizigers die over Geldermalsen treinen, moeten deze zomer rekening houden met ernstige vertraging. Een megaproject van 89 miljoen euro zal vanaf juli wekenlang voor hinder zorgen. Minder treinen en soms helemaal geen treinen.

De ingreep heeft gevolgen voor zowel treinreizigers als inwoners van Tricht en Geldermalsen. Door de werkzaamheden aan het spoor rond Geldermalsen en Tricht, rijden er zes weken lang beperkt treinen en tijdens drie lange weekenden helemaal niet. In die weekeinden worden bussen ingezet. Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail zijn de details daarover nog niet bekend.

Buiten de zomer geen hinder

Buiten de periode van 4 juli tot 10 augustus ondervinden reizigers volgens hem geen hinder van de werkzaamheden. Volgens een NS-woordvoerder zit de vervoerder met meerdere partijen om tafel. ,,Je hebt te maken met de gemeente; waar zet je de bussen neer en welke route rijden ze? En wanneer gaat het gebeuren: daar is ProRail bij betrokken.'' Ook wordt met vervoerder Arriva gepraat. ,,Die rijdt ook op het traject.''

Geldermalsen - Dordrecht

Het project bestaat uit drie delen. Te beginnen bij de Merwede-Lingelijn, de spoorlijn van 49 kilometer tussen Dordrecht en Geldermalsen waar dagelijks zo'n 7000 reizigers overheen rijden. Er komt een nieuw, vrijliggend spoor in Tricht en Geldermalsen, zodat treinen op deze lijn niet meer invoegen op het drukke spoor tussen Utrecht en Den Bosch.

In Geldermalsen gaat het station op de schop. Er komen twee perrons bij: een voor de treinen van de MerwedeLingelijn, het andere voor de verbinding met Tiel. De voetgangersbrug over het spoor wordt vervangen door een tunnel.

Spoorwegovergangen verdwijnen

En dan is er nog het werk in Tricht. In het dorp ten noorden van Geldermalsen worden twee spoorwegovergangen vervangen door onderdoorgangen voor auto's, fietsers en voetgangers. Tenslotte komt er aan de noordkant van Tricht een nieuwe randweg, met een onderdoorgang onder het spoor waarvan ook hoog vrachtverkeer gebruik kan maken. ProRail legt ook die randweg aan. Die is naar verwachting eind 2021 klaar.

Geluid en trillingen

Naast het spoorproject loopt ook nog het Meerjarenprogramma Geluidsanering. Langs het spoor bij Geldermalsen komen geluidschermen. Ook is een constructie aangelegd die bij Tricht trillingen door passerende treinen moeten terugdringen.

Project Spooromgeving Geldermalsen is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Doel daarvan is dat het aantal sprinters tussen Utrecht en Den Bosch omhoog moet van vier naar zes per uur per richting.